01.02.2022
Euroskop, ČTK

Čeští řidiči kamionů a autobusů budou mít od středy snazší cesty do zahraničí. Začnou totiž platit nová pravidla EU pro mezinárodní silniční dopravu, podle kterých se při krátkodobých přepravách nebudou muset šoféři řídit pracovní legislativou hostitelských zemí. Tuzemští dopravci si od toho slibují především snížení byrokracie a zlepšení pozice na zahraničních trzích. Včera to uvedlo sdružení dopravců Česmad Bohemia.

Povinnosti profesionálních řidičů při cestách do zahraničí jsou v EU dlouhodobým tématem. Řada zejména západoevropských zemí totiž dosud na šoféry při jejich průjezdu uplatňovala pravidla o vysílání pracovníků, podle nichž museli řidiči a jejich zaměstnavatelé dodržovat pracovní podmínky podle jejich práva.

To se týkalo například výše minimální mzdy, která je v některých zemích mnohem vyšší než v Česku a tuzemští dopravci nebyli schopni ji vyrovnávat. Podle českých přepravců šlo o protekcionismus některých zemí, které se tím snažily o potlačení levnější konkurence.

Od středy 2. února začnou pro silniční dopravu platit nová pravidla. Při cestách, kdy řidiči kamionů či autobusů cizí zemí pouze projíždí nebo v ní jen vyloží a naloží náklad, případně tráví povinný odpočinek, už se nebudou na šoféry vztahovat pracovní pravidla jednotlivých zemí ale jen jejich domovského státu. Právě tyto cesty jsou přitom pro české dopravce podle Česmadu dominantní.

Další změnou je prodloužení povinného návratu řidičů do domovské země na jednou za osm týdnů. „Není vyloučeno, že se to některých firem dotkne i v Česku, ale dlouhodobý pobyt vozidel i s řidiči v zahraniční není u nás běžný obchodní model. Zvláště při nedostatku řidičů nelze ignorovat jejich požadavky na pravidelné návraty domů,“ uvedlo sdružení. Opatření je podle českých přepravců zamířené na řidiče především z Balkánu, kteří tráví mimo domovskou zemi i několik měsíců v kuse.

Obecná pravidla pro vysílání pracovníků, vztahující se na všechny sektory, platí od roku 1996 a byla ušita na míru stavebnictví. Mobilní povaze práce řidičů ale podle dopravců nevyhovují. EU nakonec po několikaletých jednáních schválila v takzvaném Silničním balíčku výjimku pro silniční dopravu.

Autor: Euroskop

Sdílet tento příspěvek