Institucionální záležitosti v lednu 2015

09.02.2015
Euroskop

Komise podporuje strukturální reformy a investice zmírněním Paktu o stabilitě a růstu

  • Komise vydala nové pokyny vedoucí ke zmírnění pravidel Paktu stability a růstu
  • Přísnější pravidla čekají lobbisty v EU registrované v upraveném rejstříku transparentnosti

Komise podporuje strukturální reformy a investice zmírněním Paktu o stabilitě a růstu

Making the best use of the flexibility within the existing rules of the stability and growth pact (COM(2015)12)

  • Komise 13. 1. 2015 předložila nové podrobné informační pokyny týkající se toho, jak bude uplatňovat pravidla Paktu o stabilitě a růstu, aby posílila vztah mezi strukturálními reformami, investicemi a fiskální odpovědností na podporu zaměstnanosti a růstu.

Pozadí

Účelem Paktu o stabilitě a růstu je zajistit, aby členské státy dodržovaly rozpočtovou disciplínu a vyvarovaly se tak nadměrných schodků. Umožňuje počítat s cyklickými fluktuacemi při udržování deficitu veřejných financí pod hranicí 3 % HDP. Deficit nad tímto limitem je považován za nadměrný (pokud není přechodný a vznikl-li za výjimečných okolností; více v příspěvku „EP podpořil další zpřísnění Paktu stability a růstu“, Institucionální záležitosti v březnu 2013). Systém má preventivní a varovnou složku. Prevence je založena na pravidelném dohledu a na systému předběžného varování, což umožňuje provést v případě potřeby nezbytné korekce. Členské státy předkládají své programy stability nebo konvergenční programy, ve kterých si stanovují střednědobé cíle a cestu k jejich dosažení.

Klíčové a sporné body

Sdělení Komise navazuje na závazek, který předseda Jean-Claude Juncker představil ve svých politických směrech, na jejichž základě byla Komise zvolena. Pokyny sledují tři hlavní cíle: (1) podporovat účinné provádění strukturálních reforem; (2) povzbudit investice, zejména v kontextu nového Evropského fondu pro strategické investice (EFSI); (3) lépe zohledňovat hospodářský cyklus v jednotlivých členských státech. Pokyny by měly rovněž podnítit k více prorůstové fiskální politice v eurozóně.

1. Strukturální reformy: u členských států v rámci preventivní složky paktu zohlední Komise dopad reforem za předpokladu, že tyto reformy (1) jsou významné, (2) mají ověřitelné dlouhodobé příznivé účinky na rozpočet a (3) jsou skutečně prováděny. Komise posoudí reformy před tím, než vydá doporučení Radě, aby povolila dočasné odchýlení od střednědobého rozpočtového cíle (max. o 0,5 % HDP). Střednědobého rozpočtového cíle by mělo být dosaženo do 4 let od uplatnění ustanovení o reformách. Při zahájení postupu při nadměrném schodku (a rovněž u zemí již podléhajících postupu) může Komise doporučit delší lhůtu pro jeho nápravu také za předpokladu, že existuje zvláštní plán strukturálních reforem.

2. Investice: příspěvky členských států do EFSI nebudou započítávány při stanovení fiskálního úsilí ani v rámci preventivní, ani v rámci nápravné složky paktu. V případě překročení 3% prahové hodnoty pro schodek nezahájí Komise postup při nadměrném schodku. Při posuzování porušení kritéria pro dluh budou příspěvky do EFSI vyloučeny. Sdělení konkretizuje a formalizuje tzv. ustanovení o investicích, tj. za určitých podmínek se státy, na něž se vztahuje preventivní složka paktu, mohou dočasně odchýlit od svého střednědobého rozpočtového cíle nebo dohodnutého postupu fiskální korekce směrem k jeho dosažení, aby mohly realizovat investice.

3. Cyklické podmínky: Komise bude používat matici, v níž je určeno vhodné fiskální úsilí, které se očekává od zemí, na něž se vztahuje preventivní složka paktu. To znamená, že státy budou muset vyvinout větší fiskální úsilí v období lepších hospodářských podmínek a menší fiskální úsilí v době hospodářských obtíží.

Předpokládaný další vývoj

Komise nenavrhuje žádné změny stávajících pravidel, nejsou proto zapotřebí žádné legislativní kroky a Komise bude nové pokyny hned používat.

Odkazy

Krátce…

Rejstřík transparentnosti pro lobbisty v EU se dočkal revize

Od 27. 1. 2015 je uplatňován nový rejstřík transparentnosti EP, který slouží k posílení transparentního rozhodování v EU a regulaci lobbistických aktivit. Jedná se o společný nástroj EP a Komise fungující od roku 2011, jehož revize byla přijata na základě meziinstitucionální dohody těchto dvou orgánů EU z dubna 2014. Druhá generace rejstříku přináší přísnější požadavky na (dobrovolnou) registraci a poskytování detailnějších informací lobbistů včetně např. odhadovaných nákladů na lobbistickou činnost. Nové úpravy mají rovněž zpřístupnit webovou aplikaci o registru širší veřejnosti a zjednodušit registrační proces. EP již od roku 2008 usiluje, aby se stala registrace povinnou pro všechny lobbisty. V reakci na to předseda komise Jean-Claude Juncker přislíbil v tomto roce představit nelegislativní návrh.

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality