Emise nejlépe snižují německé automobilky

26.08.2008
čtk

Automobilky mají stále ještě daleko k naplnění emisních cílů, které chce v blízké budoucnosti stanovit Evropská unie. EU si představuje, že v roce 2012 by nesměla průměrná úroveň emisí u nově vyrobených automobilů přesáhnout hranici 130 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Za celý loňský rok však automobilky snížily úroveň škodlivin jen o 1,7 procenta, tedy ze 160 g/km na 158 g/km. Vyplývá to z nové studie bruselské ekologické organizace Transport and Environment.

Poměrně překvapivý je údaj o tom, kdo se v boji s emisemi vede nejlépe. Zdroje oxidu uhličitého, který je z velké části zodpovědný za globální klimatické změny, se daří snižovat v německých automobilkách. Ty přitom dosud sklízely kritiku, že jejich auta jdou špatným příkladem, protože mají většinou silné motory, s nimiž jsou spojeny i vyšší emise a vyšší spotřeba.

Premiantem je automobilka BMW, jíž se podařilo v roce 2007 snížit spotřebu pohonných hmot u nově vyrobených v průměru o 7,3 procenta, což v případě emisí CO2 znamená pokles ze 184 g/km na 170 g/km. Druhé místo patří korejské automobilce Hyundai a třetí Daimleru, který vyrábí automobily Mercedes-Benz.

Studie neobsahuje data za mladoboleslavskou automobilku Škoda Auto, ale podle Centra pro dopravu a energetiku snížila emise za poslední rok ze 150 na 148 g/km. Škoda Auto před dvěma lety veřejně slibovala dosáhnout v roce 2007 emise 140 gramů, a přitom dokázala za dvouleté období snížit emise prodávaných aut pouze o čtyři gramy, tedy na 148 g CO2/km. To je naprosto nedostatečný pokrok, tvrdí Jiří Jeřábek z Centra pro dopravu a energetiku.

Poměrně překvapivý je špatný výsledek francouzských automobilek, které doposud byly dávány za příklad celé Evropě. Jejich auta se totiž vyznačují jednou z nejnižších úrovní emisí, což je dáno především jejich velikostí a poměrně nízkou spotřebou. Za celý loňský rok ovšem emise u francouzských automobilek Peugeot a Renault poklesly o méně než jedno procento.

Bruselská organizace nedostatek pokroku vysvětluje tak, že výrobcům se stále nedaří snižovat váhu automobilů, která výrazně ovlivňuje spotřebu pohonných hmot, a tím i úroveň emisí. V roce 2007, se váha automobilů znovu v průměru zvýšila, tentokrát o deset kilogramů.

Emisní cíl u automobilů by se měl stát závazný někdy začátkem roku 2009, alespoň pokud projde bez problémů hlasováním v Evropském parlamentu a získá souhlas členských států. Není také vyloučeno, že se může změnit, a nemusí tak odpovídat 130 gramům CO2 na kilometr, jak je tomu v původním návrhu. Například ekologické organizace tlačí, aby činil 120 g/km.

Pokud chceme snižovat emise CO2, pak je efektivita motorů a s ní spojené snižování spotřeby pohonných hmot daleko vhodnějším nástrojem než využívání biopaliv. Snížit emise můžeme pohodlně s dnešními technologiemi a bez vedlejších ekologických a sociálních dopadů, řekl Ondřej Rut z organizace Zelený kruh.

Autor: oez

NEJNOVĚJŠÍ PŘÍSPĚVKY

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

🏛️ V Brně začalo modelové zasedání institucí EU ➡️ Celkem 50 středoškolských studentů z ČR a Slovenska čeká čtyřdenní program skládající se ze simulace legislativního procesu EU a diskusí s odborníky na různá témata spojena s evropskými záležitostmi 🇪🇺

https://euroskop.cz/2023/01/26/v-brne-zacalo-modelove-zasedani-instituci-eu/

Načíst více...

ODBĚR NOVINEK

Přihlaste se k odběru novinek! Pravidelně obdržíte email s nejnovějšími informacemi o aktuálním dění.