Právo občanů obracet se se stížnostmi na evropského veřejného ochránce
práv
Občan členského státu nebo občan s bydlištěm v členském státě Unie
může podat stížnost k evropskému veřejnému ochránci práv. Takovouto
stížnost mohou také podat podniky, sdružení a další subjekty
s registrovaným sídlem v EU. Stížnosti lze podávat poštou,
faxem nebo elektronickou poštou.
Evropský veřejný ochránce práv šetří stížnosti týkající se nesprávného
úředního postupu orgánů a institucí Evropské unie. Mezi orgány náleží mimo
jiné Evropská komise, Rada EU a Evropský parlament. Dále například Evropská
agentura pro léčivé přípravky a Evropská nadace pro zlepšení životních a
pracovních podmínek patří mezi instituce Unie, u nichž lze provádět
šetření.
Avšak Soudní dvůr, Soud prvního stupně a Soud pro veřejnou službu při výkonu
své soudní pravomoci nespadá do působnosti veřejného ochránce.
Veřejný ochránce práv obvykle provádí šetření na základě stížností, může jej
však zahájit i z vlastní iniciativy. Z důvodu řádného
vykonávání své funkce musí být zcela nezávislý a nestranný.
Instituce Evropského ombudsmana byla zřízena na základě
Maastrichtské smlouvy (Smlouvy o EU). Nicméně prakticky je tato funkce vykonávána od
roku 1995, kdy Evropský parlament zvolil ombudsmana poprvé.
Současným veřejným ochráncem práv EU je paní Emily O’Reillyová
z Irska.
Další informace a odkazy