Evropská unie vytvořila soubor pravidel s cílem zabezpečit spravedlivé zacházení s cestujícími v letecké dopravě. Letecká společnost tak nese zodpovědnost za přepravu cestujících i zavazadel. Tato práva se vztahují na pravidelné a charterové lety vnitrostátní i mezinárodní přepravy všech druhů leteckých společností (vč. nízkonákladových), na lety z letišť v EU nebo směřující na letiště v EU z jiných zemí, jsou-li provozovány leteckými společnostmi z EU.
Práva cestujících v letecké dopravě zahrnují následující oblasti:
Máte-li problém s uplatněním svých práv, můžete se obrátit na Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci (do 31.12.2008 spadalo pod Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR)
Adresa: Evropské spotřebitelské centrum pro ČR Štěpánská 15, 120 00 Praha 2
V říjnu 2007 bylo přijato nařízení týkající se práv cestujících v železniční dopravě. Pravidla se vztahují na všechny železniční cesty a dopravní spoje v Unii (vnitrostátní i mezinárodní). Cestující mají tak určitá základní práva, jako je např. odpovědnost společností za cestující a jejich zavazadla nebo právo osob se sníženou pohyblivostí na přepravu. Vznikne povinnost poskytnout v případě zpoždění náhradu, pokud za něj ponese odpovědnost operátor. Zejména z tohoto ustanovení budou moci členské země uplatňovat přechodně výjimky až na 15 let.
Dále bylo v roce 2011 přijato nařízení o právech cestujících v autobusové a autokarové dopravě. V případě zrušení nebo zpoždění cesty delší než 250 km má cestující právo na proplacení jízdenky či náhradní přepravu do cílové destinace.
Pro lepší zážitek z našich stránek používáme cookies. Pokud si myslíte, že je to v pořádku, klikněte na „Přijmout vše“. Kliknutím na „Nastavení“ si také můžete vybrat, jaké soubory cookies chcete.
Přečtěte si naše zásady používání souborů cookies