Sociální sítě čelí v Evropě stížnosti kvůli propagaci kryptoaktiv

Evropský svaz spotřebitelů (BEUC) předložil Evropské komisi a úřadům na ochranu spotřebitelů stížnost na internetové platformy Instagram, YouTube, TikTok a Twitter, které podle něj umožňují zavádějící propagaci kryptoaktiv. Svaz o tom informoval v dnešní tiskové zprávě. Podle agentury Reuters by platformy v důsledku stížnosti mohly čelit opatřením ze strany evropských regulátorů.

BEUC ve své stížnosti tvrdí, že šíření zavádějící propagace kryptoaktiv na sociálních sítích představuje nekalou obchodní praktiku, protože vystavuje spotřebitele nebezpečí vzniku vážné újmy, například v podobě ztráty velkého množství peněz. Podle stížnosti se toto šíření uskutečňuje prostřednictvím reklamy a influencerů. Svaz požaduje, aby internetové platformy uplatňovaly přísnější pravidla pro reklamu na kryptoaktiva a podnikly kroky, které by zabránily influencerům poskytovat spotřebitelům zavádějí informace.

„Reklamy a influenceři na sociálních médiích spotřebitelům čím dál více slibují investice k rychlému zbohatnutí. Ve většině případů jsou však tato tvrzení příliš dobrá na to, aby byla pravdivá, a spotřebitelé čelí velkému riziku ztráty peněz bez možnosti dovolat se spravedlnosti.“

Monique Goyens, generální ředitelka Evropského svazu spotřebitelů

Nedávné žaloby amerických regulátorů na kryptoměnové burzy Coinbase a Binance spolu s loňským kolapsem kryptoměnové burzy FTX vyvolaly pochybnosti ohledně ochrany spotřebitelů v oblasti kryptoaktiv, jako jsou například měny bitcoin a ether. Členské státy Evropské unie minulý měsíc definitivně schválily pravidla regulace trhů s kryptoměnami, která zavádějí dosud nejpřísnější mezinárodní standard pro obchodování na trhu s virtuálními aktivy.

„Tato legislativa se však nevztahuje na sociální média profitující z propagace kryptoaktiv na úkor spotřebitelů,“ uvedla nicméně Goyensová. „Proto se obracíme na úřady, které mají na starosti ochranu spotřebitelů, aby zajistily, že platformy Instagram, YouTube, TikTok a Twitter budou plnit svou povinnost chránit spotřebitele před podvody a falešnými sliby v oblasti kryptoaktiv,“ dodala.

Zdroj: ČTK
Ilustrační foto: Unsplash

Sdílet tento příspěvek