Na Radě pro dopravu, telekomunikace a energetiku se setkali ministři a ministryně členských států EU

Ve čtvrtek a pátek, 1. a 2. června, se v Lucemburku uskutečnila Rada pro dopravu, telekomunikace a energetiku. Během uplynulého jednání se ve čtvrtek nejdříve setkali ministři a ministryně dopravy, kteří prodiskutovali především balíček k posílení bezpečnosti silničního provozu, který v březnu navrhla Evropská komise. V pátek byla pod taktovkou ministrů pro telekomunikaci a digitalizaci projednána budoucnost sektoru konektivity a značná část jednání se věnovala i aktu o gigabitové infrastruktuře, který je součástí souboru opatření, jejichž cílem je zpřístupnit vysokorychlostní připojení všem občanům a podnikům v celé EU do roku 2030. První den jednání zastupoval Českou republiku ministr dopravy Martin Kupka, druhý den se účastnil místopředseda vlády pro digitalizaci Ivan Bartoš.

Rada pro dopravu, telekomunikace a energetiku (TTE) usiluje o vybudování moderních, konkurenceschopných trhů a infrastruktury a vytvoření silné evropské dopravní, telekomunikační a energetické sítě. Jedním z hlavních cílů je také zavést udržitelné dopravní systémy, které budou znamenat nižší spotřebu energie a současně zlepší mobilitu uživatelů. Rada TTE se shází ve třech formacích (doprava, telekomunikace a energetika). Tomu posléze odpovídají i příslušní ministři, kteří se jednání Rady účastní. Zdroj: Rada EU
V návaznosti na nedávno předložený legislativní balíček týkající se bezpečnosti silničního provozu vedla ve čtvrtek 1. června Rada na toto téma rozpravu. Švédské předsednictví rovněž zástupce států EU informovalo o aktuálním stavu projednávání dopravní části balíčku „Fit for 55“ a další projednávané legislativy. Český ministr Kupka na jednání upozornil na dopady návrhu nové emisní normy Euro 7 na dopravu v EU. V této souvislosti představil společný dokument shrnující nejzásadnější námitky vůči návrhu Evropské komise, který podpořilo dalších 7 členských států.

"Když Evropská komise loni v listopadu představila normu EURO 7, byli jsme to my, kdo první jasně popsal, v čem je norma neproveditelná a proč představuje hrozbu pro evropský automobilový průmysl i spotřebitele. Zároveň jsme začali organizovat další státy na podporu našeho postoje. Od té doby proběhla řada společných jednání, jako například setkání ministrů dopravy ve Štrasburku, díky kterým jsme vytvořili silné spojenectví pro rozumnější podobu EURO 7. Jsem rád, že se nám podařilo vytvořit silné spojenectví pro rozumnější podobu EURO 7. Jde zde jasná aliance států, které mají blokační menšinu a mohou tak zabránit přijetí současné podoby normy. Chceme na svou stranu ale získat další země a prosadit potřebné změny,“

Martin Kupka, ministr dopravy ČR

Reforma směrnice o řidičských průkazech a přeshraniční výměna informací o dopravních přestupcích

Dne 1. března 2023 předložila Komise soubor opatření k posílení bezpečnosti silničního provozu, včetně modernizace pravidel pro vydávání řidičských průkazů a představení digitálního řidičského průkazu. Komise navrhla tři legislativní návrhy: návrh revize směrnice o řidičských průkazech, návrh revize směrnice o usnadnění přeshraniční výměny informací o dopravních deliktech v oblasti bezpečnosti silničního provozu a návrh směrnice o celounijním účinku některých zákazů řízení.

O souboru opatření k posílení bezpečnosti silničního provozu se můžete více dozvědět v našem již publikovaném článku zde.

V návaznosti na publikované návrhy vedla Rada pod vedením švédského předsednictví v otázce směrnice o řidičských průkazech politickou rozpravu reagující na některé z aspektů navrhované směrnice – například sebehodnocení zdravotního stavu žadatelů o řidičské oprávnění a digitalizaci řidičských průkazů. Všechny členské státy však jednoznačně označily tento návrh jako přínosný pro zlepšení bezpečnosti silničního provozu napříč Evropskou unií.

Vysokorychlostní připojení pro všechny občany EU

Pátek 2. června představoval druhý den jednání Rady pro dopravu, telekomunikace a energetiku, tentokrát ve formaci ministrů a ministryň pro telekomunikace. Kromě politické rozpravy na téma budoucnosti sektoru konektivity bylo na pořadu jednání dále posouzení pokroku dosaženého v souvislosti se třemi klíčovými legislativními návrhy pro digitální transformaci Evropské unie. Konkrétně představitelé členských států EU debatovali o zákonu o gigabitové infrastruktuře (GIA), aktu o interoperabilní Evropě (IEA) a aktu o kybernetické odolnosti (CRA).

V otázce návrhu nařízení o opatření k posílení dostupnosti vysokorychlostní sítí do roku 2030, jehož cílem je zlepšit podmínky pro zavádění sítí s vysokou kapacitou v Evropě, se ministři a ministryně shodli na oblastech, které i nadále potřebují více pozornosti. Česká republika s potřebou urychlit budování vysokokapacitních sítí dlouhodobě souhlasí a návrh aktu o gigabitové infrastruktuře podporuje.

Zdroj: Rada EU, MPO

Sdílet tento příspěvek