Google se zavázal k posílení transparentnosti na svých platformách v rámci Evropské unie

Dialog o posílení harmonizace pravidel Evropské unie se službami společnosti Google byl zahájen již v roce 2021. Minulý týden společnost Google odsouhlasila změny v rámci několika produktů a služeb, které mají nově být v souladu s právními předpisy Evropské unie na ochranu spotřebitele. 

Čtvrteční rozhodnutí následovalo po dialogu se sítí pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele (CPC), který byl koordinován Evropskou komisí. Změny budou provedeny v rámci platforem Google Store, Google Play Store, Google Hotels a Google Flights, aby byl zajištěn soulad s pravidly EU pro ochranu spotřebitele. V tomto smyslu se společnost Google zavázala omezit svou možnost provádět jednostranné změny týkající se objednávek například v oblasti ceny nebo zrušení nákupu. Společnost také odsouhlasila vytvoření e-mailové adresu pro orgány na ochranu spotřebitele, na kterou bude možné nahlásit a požadovat odstranění nezákonného obsahu.

Konkrétní závazky

Mezi změny v praktikách Googlu, ke kterým se společnost zavázala, patří pro platformy Google Flights a Google Hotels například transparentnější postup v procesu uzavírání smluv tak, aby bylo spotřebitelům objasněno, zda uzavírají smlouvu přímo se společností Google, či zda je Google v dané situaci pouze zprostředkovatelem. Google dále přijme stejné závazky týkající se transparentnosti jako jiné velké ubytovací platformy, pokud jde o způsob, jakým spotřebitelům předkládá informace, například o cenách nebo dostupnosti. Hlavním závazkem pro Google Play Store a Google Store je posléze vyjasnění podmínek procházení platforem v různých zemích a úprava fungování tak, aby bylo v souladu s nařízením o zeměpisném blokování. Rovněž bude upravena přímá dostupnost předsmluvních informací. Zákazníci by tak nově měli kromě jasných informacích týkajících se odstoupení od smlouvy například získat i přesné informace o společnosti (např. oficiální adresu a název) a možnost zákaznické podpory na kontaktních místech (např. osobní asistent na telefonu).

Plnění závazků bude monitorovat síť CPC a vnitrostátní orgány

Nové závazky budou aktivně sledovány především sítí pro spolupráci v oblasti spotřebitele (CPC) a vnitrostátními orgány, které se zaměří na jejich prosazování v rizikových oblastech. I přes značný pokrok společnost Google stále používá praktiky, které nejsou zcela v souladu s nařízením o zeměpisném blokování, jehož předmětem jsou neodůvodněné praktiky při prodeji online, při nichž dochází k diskriminaci na základě zákazníkovy státní příslušnosti, místa pobytu nebo místa podnikání na vnitřním trhu. Uplatňování technického omezení pro používání aplikací, které by byly běžně dostupné v zemi, kde se uživatel nachází jen dočasně, odůvodnil Google tím, že uživatelé mohou jednou ročně změnit zemi aktuálního pobytu, aby měli přístup k místním aplikacím a hrám z jiné členské země. Tato situace však může mít, dle argumentace v tiskové zprávě Evropské komise, za následek ztrátu zakoupeného obsahu a nevyužitých kreditů, což je považováno za porušení pravidel EU o zeměpisném blokování.

Zdroj: Evropská komise

Autorka: Barbora Novotná

Ilustrační foto: Pixabay

Sdílet tento příspěvek