Návrh Komise na nové snížení znečišťujících látek z vozidel

Komise předložila návrh na snížení znečištění ovzduší z nových motorových vozidel prodávaných v EU, který má pomoci splnit cíl nulového znečištění stanovený v Zelené dohodě pro Evropu. Zároveň je jeho cílem zachovat cenovou dostupnost vozidel a podpořit konkurenceschopnost Evropy.  

Silniční doprava je největším zdrojem znečištění ovzduší ve městech. Nové normy Euro 7 zajistí, že na silnicích budou jezdit čistší vozidla a zlepší se kvalita ovzduší, což přispěje k ochraně zdraví občanů a životního prostředí. Normy Euro 7 a emisní normy CO2 pro vozidla se v zájmu zvýšení kvality ovzduší pro občany vzájemně doplňují. Zejména větší rozšíření elektrických vozidel bude mít v této oblasti určitý přínos. Díky novým emisním normám Euro 7 budou osobní automobily, dodávky, nákladní automobily a autobusy podstatně čistší po mnohem delší dobu. Zavedením pravidel pro emise CO2 se urychlí zavádění vozidel s nulovými emisemi, avšak je důležité zajistit, aby podstatně čistší byla všechna vozidla na silnicích.  V roce 2035 nebudou emise CO2 produkovat žádné osobní automobily a dodávky prodávané v EU. Ohledně znečišťujících látek z výfuku se však předpokládá, že v roce 2050 je bude produkovat bude více než 20 % osobních automobilů a dodávek a více než polovina těžších vozidel na silnicích. Také bateriová elektrická vozidla stále způsobují znečištění z brzd a mikroplastů z pneumatik.

Nové požadavky na základě norem Euro 7:

Obsahem návrhu je nahrazení a zjednodušení dříve samostatných emisních pravidel pro osobní automobily a dodávky a nákladní automobily a autobusy. V normách Euro 7 se do jediného souboru pravidel slučují mezní hodnoty emisí pro všechna motorová vozidla, tj. osobní automobily, dodávky, autobusy a nákladní automobily. Nová pravidla jsou neutrální z hlediska paliv a technologií a stanoví stejné mezní hodnoty pro všechna vozidla, ať už mají benzinový, naftový, elektrický či alternativní pohon. Jejich přínos bude následující:

  • Lepší regulace emisí látek znečišťujících ovzduší ze všech nových vozidel: rozšíří se rozsah jízdních podmínek, za nichž jsou prováděny zkoušky emisí v silničním provozu. Tyto zkoušky budou nyní lépe odrážet nejrůznější podmínky, za nichž mohou jezdit vozidla po celé Evropě, např. teploty do 45 °C nebo krátké cesty typické pro každodenní dojíždění.
  • Aktualizace a zpřísnění mezních hodnot emisí znečišťujících látek: zpřísní se mezní hodnoty pro nákladní automobily a autobusy a u osobních automobilů a dodávek budou nejnižší stávající hodnoty platit bez ohledu na používané palivo. Nová pravidla rovněž stanoví mezní hodnoty emisí pro dříve neregulované znečišťující látky jako emise oxidu dusného z těžkých vozidel.
  • Regulace emisí z brzd a pneumatik: Euro 7 budou první celosvětové normy, které budou regulovat více než emise z výfuku a stanoví další mezní hodnoty pro emise tuhých znečišťujících látek z brzd a pravidla pro mikroplasty z pneumatik. Tato pravidla se budou vztahovat na všechna vozidla včetně elektrických.
  • Podpora zavádění elektrických vozidel: aby se zvýšila důvěra spotřebitelů v elektrická vozidla, budou nová pravidla regulovat životnost baterií instalovaných do osobních automobilů a dodávek. Omezí se tím rovněž nutnost měnit baterie v rané fázi životnosti vozidla, a tudíž spotřeba nových kritických surovin pro výrobu baterií.

Zdroj: Evropská komise

Sdílet tento příspěvek