Trasy solidarity pro zemědělské výrobky

Komise jako součást solidární reakce EU v souvislosti s Ukrajinou představila soubor opatření, která mají Ukrajině pomoci vyvážet její zemědělské produkty. Po nevyprovokované a neoprávněné invazi Ruska na Ukrajině a blokádě ukrajinských přístavů již ukrajinské obilí a další zemědělské zboží nemohou být dopravovány do svých míst určení. Situace ohrožuje celosvětové potravinové zabezpečení a je naléhavě nutné vytvořit alternativní logistické trasy využívající všechny relevantní druhy dopravy.

Naléhavá opatření k řešení problematických míst v dopravě:

I přes okamžité úsilí EU a jejích členských států usnadnit překračování hranic mezi Ukrajinou a EU čekají na ukrajinské straně tisíce nákladních vagonů a nákladních automobilů na celní odbavení. Průměrná čekací doba je u vagonů 16 dnů, avšak na některých hranicích až 30 dnů. Další obilí připravené na vývoz je stále ještě blokováno v ukrajinských silech. K problémům patří odlišný rozchod kolejí: ukrajinské vagony nejsou kompatibilní s většinou železniční sítě EU, a proto je třeba překládat většinu zboží na nákladní automobily nebo vagony, které odpovídají standardnímu rozchodu kolejí EU. Aby byly tyto překážky odstraněny a byly vytvořeny „trasy solidarity“, bude Komise spolu s členskými státy a zúčastněnými stranami v krátkodobém horizontu pracovat na těchto prioritních opatřeních:

  • Další nákladní kolejová vozidla, plavidla a nákladní automobily: Komise vyzývá účastníky trhu EU, aby urychleně dali k dispozici další vozidla. S cílem sladit poptávku a nabídku a navázat příslušné kontakty zřídí Komise logistickou platformu pro vyhledávání partnerů a požádá členské státy, aby určily zvláštní kontaktní místa pro „trasy solidarity“ (jednotná kontaktní místa).
  • Kapacita dopravních sítí a překládkových terminálů: ukrajinské zemědělské vývozní dodávky by měly mít přednost a provozovatelé infrastruktury by pro ně měli poskytnout železniční sloty. Komise také vyzývá účastníky trhu, aby rychle přemístili mobilní nakladače obilí do příslušných hraničních terminálů, a tak urychlili překládku. Některá problematická místa odstraní i dohoda o silniční dopravě s Ukrajinou. Aby Komise podnítila dopravce v EU k tomu, aby svým vozidlům umožnili vstup na Ukrajinu, prozkoumá rovněž možnosti doplňkových finančních záruk.
  • Celní úkony a jiné kontroly: Komise naléhavě vyzývá vnitrostátní orgány, aby byly maximálně pružné a zajistily odpovídající personální obsazení s cílem urychlit postupy na hraničních přechodech.
  • Skladování zboží na území EU: Komise posoudí dostupnou skladovací kapacitu v EU a bude koordinovat svou činnost s členskými státy, aby pomohla zajistit větší kapacitu pro dočasné skladování ukrajinského vyváženého zboží.

Ve střednědobém až dlouhodobém horizontu bude Komise také usilovat o zvýšení kapacity infrastruktury nových vývozních koridorů a o vytvoření nových propojení infrastruktury v rámci obnovy Ukrajiny.

Sdílet tento příspěvek