10.12.2018
Euroskop
Instituce EU se shodly na změně pravidel pro schvalování typu lehkých motorových vozidel, Rada souhlasí s regulací vedoucí k bezpečnějšímu cestování na silnicích
|
Krátce…
Instituce EU se shodly na změně pravidel pro schvalování typu lehkých motorových vozidel
|
Coreper 14. 11. 2018 potvrdil dohodu dosaženou mezi zástupci Rady a EP na úpravě pravidel pro schvalování typu vozidel v rámci kategorie lehkých motorových vozidel, kam spadají prostředky s dvěma, třemi i čtyřmi koly. Následně schválilo dohodu i plénum EP 29. 11. 2018. Komise v březnu 2018 představila návrh na přezkum regulace schvalování typu lehkých motorových vozidel. Nově by měly testy probíhat až po dosažení vyššího počtu ujetých kilometrů oproti současnosti s ohledem na pochybnosti o spolehlivosti výsledků proběhnuvších testů v rámci stávajících pravidel. Zároveň se instituce EU shodly na zmírnění pravidel na instalaci palubního diagnostického systému, který monitoruje a hlásí selhání systémů pro regulaci emisí. Nově se tato povinnost nebude vztahovat na další kategorie lehkých vozidel. Aplikace nových limitů emisí Euro 5 je také u některých kategorií vozidel odsunuta z roku 2020 až na rok 2024, a to zejména z toho důvodu, že výrobci těchto kategorií vozidel jsou nejčastěji MSP, které potřebují více času na adaptaci. Komise ovšem navrhovala původně o 2 roky kratší odložení. Komise taky získala prodloužený mandát na přijímání aktů v přenesené pravomoci v rámci provádění toho nařízení na dalších 5 let s možností prodloužení. Nařízení vstoupí v platnost 20. den po vyhlášení v Úředním věstníku.
Rada souhlasí s regulací vedoucí k bezpečnějšímu cestování na silnicích
|
Rada 29. 11. 2018 souhlasila s postojem k novým pravidlům, která se týkají bezpečnosti dopravy. Nyní budou moci začít jednání s EP. Tato iniciativa je součástí 3. balíku opatření pro mobilitu Evropa v pohybu, který uplatňuje novou strategii průmyslové politiky ze září 2017 (více v příspěvku „Komise představila svůj třetí balík pro mobilitu“, Doprava v květnu 2018). Návrh se zabývá hlavním problémem, kterým je setrvale vysoký počet dopravních nehod, jenž následně vede k vysokému počtu úmrtí a vážných zranění, a stanovuje opatření na zvýšení bezpečnosti vozidel, aby se nehodám předcházelo a snížil se jejich počet. Tento návrh je třeba vnímat v souvislosti s dalšími iniciativami, které jsou součástí balíku opatření v oblasti mobility, jako jsou např. navrhované změny směrnice o řízení bezpečnosti silniční infrastruktury. Podle navrhovaného nařízení nebudou dodávky a sportovní vozidla (SUV) nadále vyňaty z bezpečnostních prvků, které byly až dosud požadovány pouze u běžných osobních automobilů. Mezi tyto prvky patří monitorování tlaku v pneumatikách, inteligentní pomoc při jízdě, blokování alkoholu, monitorování ospalosti řidiče a signály nouzového zastavení. Vyšší bezpečnostní opatření budou vyžadována u osobních automobilů a lehkých užitkových automobilů. Zvláštní bezpečnostní pravidla se mají vztahovat na nákladní automobily, autobusy, vozidla na vodíkový pohon a automatizovaná vozidla. Návrh nařízení aktualizuje stávající pravidla týkající se bezpečnosti automobilů obsažená v nařízení o obecné bezpečnosti č. 661/2009, nařízení o bezpečnosti chodců č. 78/2009 a nařízení o bezpečnosti vod č. 79/2009. Komise zhodnotila možné přínosy a náklady projednávaného návrhu. Předpokládá se, že během 16letého období pomůže zavedení nových bezpečnostních prvků snížit počet úmrtí o 25 tis. a vážných zranění o 140 tis. Dále se očekává, že díky menšímu počtu nehod se sníží i množství dopravních kolon, přestože tyto výhody nelze vyčíslit. V neposlední řadě se očekává, že díky inteligentním systémům ovládání rychlosti a monitorování tlaku v pneumatikách dojde ke snížení emisí z vozidel a zlepšení kvality ovzduší, ačkoli ani tyto přínosy nelze vyčíslit. K očekávaným nákladům patří celkové náklady pro výrobce automobilů (jednorázové a průběžné výrobní náklady), které mají v současné hodnotě činit 57,4 mld. €. Ve střednědobém a dlouhodobém horizontu se nepředpokládá, že by se v důsledku navrhovaných bezpečnostních opatření výrazněji zvýšila maloobchodní cena vozidel, a při analýze nákladů a přínosů se proto nepočítalo s žádným mimořádným dopadem na počet prodaných automobilů.
Spolu s Eurocentrum České Budějov vás zveme na besedu s Janou Hybáškovou, která proběhne v pondělí 23. května v rámci Budějovického Majálesu. Jana Hybášková má za sebou velké množství zkušeností ze zahraniční politiky. Mezi státy, ve kterých působila na pozici velvyslankyně, nalezneme např.: Slovinsko, Katar, Kuvajt, Irák a Namibii. Její vyprávění je obohaceno i o zkušenosti z Evropského parlamentu, kde získala pozici předsedkyně Delegace pro vztahy s Izraelem. V letech 2011 – 2015 působila jako velvyslankyně EU v Iráku – byla první Češkou na takto vysoké diplomatické pozici EU. ... Zobrazit víceZobrazit méně
This content isn't available right now
When this happens, it's usually because the owner only shared it with a small group of people, changed who can see it or it's been deleted.