Expertní skupina EU bude řešit problém fake news


Tereza Chlebounová, Euroskop, 22. 1. 2018

Minulý týden se poprvé sešla expertní skupina EU, která se bude zabývat problematikou dezinformací a falešných zpráv, takzvaných fake news. Vytvoření skupiny ohlásila Evropská komise v listopadu 2017. Skupina má analyzovat situaci a navrhnout, jak proti sílícímu fenoménu fake news bojovat. Problém řeší i jednotlivé členské státy EU; v Německu začal letos platit zákon proti šíření dezinformací a projevů nenávisti, Francie obdobný zákon chystá.

Expertní skupina EU má přispět k vytvoření strategie, jak řešit šíření falešných zpráv a dezinformací, která má být představena letos na jaře. Členové skupiny reprezentují různé sektory, kterých se problematika týká. Jsou mezi nimi zástupci mediálních společností, občanské společnosti, platforem sociálních médií jako je Facebook nebo Twitter, novináři i akademici.

Celkem má skupina 40 členů, Česká republika mezi nimi zastoupena není. Skupinu vede Madeleine de Cock Buning, profesorka nizozemské Univerzity v Utrechtu, která se specializuje na duševní vlastnictví a právní záležitosti týkající se médií a komunikace.

Co je úkolem expertní skupiny?

Odborníci mají zjistit, jak dezinformace vnímá veřejnost a klíčoví aktéři ve společnosti, nakolik jsou o problému informováni a jak důvěřují různým médiím. Budou také vyhodnocovat, jaká opatření zavedly mediální společnosti, různé platformy nebo občanské společnosti, aby falešným zprávám čelily. Navrhnou také, jak pomoci občanům rozeznat spolehlivé a ověřené informace a zabránit šíření fake news.

Cílem skupiny bude zhotovit analýzu situace, vyhodnocení stávajících opatření a doporučení dalších kroků, jak proti fenoménu dezinformací bojovat.

EU věnuje problematice dezinformací čím dál větší pozornost

Sestavení skupiny je součástí dlouhodobějších snah Evropské unie řešit problém šíření dezinformací a fake news. V červnu 2015 představila Vysoká představitelka Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku Federica Mogheriniová akční plán pro strategickou komunikaci, který měl reagovat na ruskou dezinformační kampaň.

Plán stanovil tři hlavní priority: efektivní komunikaci a podporu politik EU směrem k zemím Východního partnerství, posilování mediálního prostředí včetně svobody médií a podpory nezávislých médií, zlepšení schopnosti EU předvídat a jasně popsat dezinformační aktivity vnějších hráčů a reagovat na ně.

Dezinformace a fake news jsou čím dál více vnímány jako hrozba.

Cílem dezinformací je podle zprávy Evropského parlamentu podlomit evropský systém založený na demokratických hodnotách, lidských právech a právním státu. Zdroj: Pixabay.com

V září 2015 začal také v rámci Evropské služby pro vnější činnost fungovat devítičlenný tým expertů East StratCom, který má vysvětlovat politiku EU v regionech Východního partnerství, informovat o jejích aktivitách a tím přispět k odhalování a vyvracení dezinformací. Členem týmu se stal i český novinář Jakub Kalenský.

Evropská unie si nicméně dobře uvědomuje, že dezinformační aktivity pramení nejenom z Ruské federace, ale i od dalších státních a nestátních aktérů, jako je například Islámský stát. Tato nebezpečí popsala v roce 2016 ve své zprávě o strategické komunikaci a propagandě třetích stran polská europoslankyně Anna Fotygová, podle níž byla zpráva označena jako „Fotyga Report“.

Německo či Francie chtějí situaci řešit zákony

Šíření dezinformací nebo třeba projevů nenávisti na internetu řeší i jednotlivé členské státy EU. V Německu platí od začátku nového roku zákon proti šíření dezinformací a projevů nenávisti na internetu. Jak informoval server Politico.eu, sociální média jako je Facebook, Twitter nebo YouTube podle něj musejí do 24 hodin smazat ilegální či falešný obsah, na který budou upozorněna. V opačném případě mohou dostat pokutu až ve výši 50 milionů eur.

Nový zákon proti fake news chystá i Francie, prezident Emmanuel Macron to ohlásil 4. ledna ve svém každoročním projevu k novinářům. Podle serveru EUObserver.com by měl zjednodušit odstranění nebo blokování online obsahu, který bude považován za fake news, během předvolebního období.

Podle serveru Politico bude stránkám šířícím falešné zprávy hrozit postih, zákon také posílí pravomoci orgánů, které mají nad médii dohled, například televizní a rozhlasové rady. Platformy, které na své stránky umístí sponzorovaný obsah, budou muset zveřejnit identitu sponzora, čímž by se měla zvýšit transparentnost. Dojde zřejmě také k omezení částky, kterou budou moct tito sponzoři vynaložit.

Autor: Tereza Chlebounová, Euroskop

Sdílet tento příspěvek