Doprava v červnu 2016

09.07.2016
Euroskop

Komise postupně naplňuje leteckou strategii pro Evropu, Rada schválila technické požadavky pro pravidla vnitrozemské plavby, Komise zveřejnila projekty, které obdrží podporu z CEF

  • Komise získala mandát od Rady k jednání o dohodách s vybranými zeměmi v rámci leteckého balíku EU

  • Rada formálně potvrdila revizi směrnice o technických požadavcích pro pravidla vnitrozemské plavby
  • CEF podpoří další velké infrastrukturní dopravní projekty

Komise postupně naplňuje leteckou strategii pro Evropu

Interpretative Guidelines on Regulation (EC) No 261/2004 of the European Parliament and of the Council establishing common rules on compensation and assistance to passengers in the event of denied boarding and of cancellation or long delay of flights and on Council Regulation (EC) No 2027/97 on air carrier liability in the event of accidents as amended by Regulation (EC) No 889/2002 of the European Parliament and of the Council (C(2016)3502)

  • Rada 7. 6. 2016 odsouhlasila mandát Komisi pro vyjednávání o leteckých dohodách se zeměmi ASEANu, Tureckem, Katarem a Spojenými arabskými emiráty. Komise poté 10. 6. 2016 vydala vysvětlující pokyny k legislativě dotýkající se práv leteckých pasažérů a následně 16. 6. zveřejnila aktualizovaný seznam leteckých společností zakázaných v EU.

Pozadí

Komise představila Leteckou strategii pro Evropu 7. 12. 2015 (více v příspěvku „Komise představila letecký balík”, Doprava v prosinci 2015). Jedná se o komplexní strategický dokument pro letecké odvětví EU, který má zahrnovat všechny související oblasti, projektem Jednotného evropského nebe počínaje a ochranou práv pasažérů konče, a to jak ve stádiu nových iniciativ, tak implementace již existující legislativy EU.

Komise chce podpořit přístup evropských leteckých společností na nové rostoucí trhy. Prostřednictvím uzavření mezinárodních dohod s třetími zeměmi (či regiony) usiluje o zrovnoprávnění postavení evropských podniků na zahraničních trzích.

Další prioritou Komise je dokončení projektu Jednotného evropského nebe s ohledem na predikce vývoje budoucí poptávky po letecké dopravě. Komise se chce zaměřit zejména na vyřešení přetíženosti nejvytíženějších letišť v EU a odhalit nedostatky v propojení leteckého provozu jak uvnitř EU, tak se zeměmi mimo EU.

Strategie zahrnuje i požadavek na udržení vysokých standardů EU v oblasti bezpečnosti, životního prostředí, sociální oblasti a ochrany práv pasažérů. Cílem Komise je zaměřit se na nové technologie v oblasti bezpečnostních kontrol s cílem snížit zátěž pro cestující i související náklady. Jedním z nástrojů má být uzavření dohod se třetími zeměmi, které dodržují obdobné bezpečnostní standardy při kontrolách na letištích, o mechanismu, který by umožnil cestujícím absolvovat bezpečnostní prohlídku pouze jednou (v okamžiku odletu) bez opakování procedury při přestupu.

Klíčové a sporné body

Rada 7. 6. 2016 schválila mandát pro Komisi k vyjednávání o leteckých dohodách se zeměmi ASEANu, Turecka, Kataru a Spojených arabských emirátů, čímž posunula naplňování tohoto bodu letecké strategie do fáze vyjednávání mezi EU a již zmíněnými zeměmi. Komise od těchto dohod očekává v následujících letech ekonomický přínos v řádu několika mld. € (7,9 mld. € v případě ASEANu, 5 mld. € v případě Turecka a 8,4 mld. € u zemí z Perského zálivu). Kromě toho Komise očekává vytvoření nových pracovních míst nebo také zlevnění cen letenek do Turecka o 50 %. Podle komisařky pro dopravu Violety Bulcové je navíc tento mandát pouze začátkem, mandáty pro jednání s dalšími zeměmi by měly následovat.

Komise 10. 6. 2016 vydala vysvětlující pokyny k nařízením č. 261/2004 a 889/2002, zabývajícím se ochranou práv cestujících v letecké dopravě. Cílem těchto pokynů je na základě přijaté legislativy (více v příspěvku „Instituce se shodly nad pravidly sledování údajů leteckých pasažérů“, Spravedlnost, svoboda a bezpečnost v prosinci 2015) a dosažené judikatury v následujících letech zpřesnit podobu pravidel zejména pro vyplácení kompenzací pasažérům. Nárok na kompenzaci tedy má vzniknout v případě zpoždění letu v cílové stanici o více než 3 hodiny či v případě, že pasažér nestihne navazující let. Aerolinky by rovněž neměly být osvobozeny od platby kompenzací v případě zpoždění zaviněných technickými potížemi. Pro větší pohodlí občanů během letního cestování a lepší orientaci v problematice je rovněž možné stáhnout si speciální mobilní aplikaci.

Komise 16. 6. zveřejnila aktualizovaný seznam leteckých společností zakázaných v EU, které nesplňují mezinárodní bezpečnostní standardy. Letecké společnosti na tzv.“EU air safety list“ mají buď kompletně zakázaný nebo omezený přístup na evropské trhy. Na základě doporučení expertů Evropského výboru pro leteckou bezpečnost (EU Air Safety Committee) byly ze seznamu odebrány všechny aerolinky ze Zambie, většina íránských, 3 indonéské a 1 madagaskarská letecká společnost. Na seznamu dále zůstává 214 aerolinek z 19 států (většinou z Afriky či Střední Asie) a 2 aerolinky – (Iraqi Airways a Blue Wing Airlines) na základě bezpečnostních problémů. Dalších 6 dopravců má přístup povolen jen s určitými typy strojů.

Předpokládaný další vývoj

Komise nyní zahájí jednání o leteckých dohodách se zmíněnými státy, Rada by měla pracovat na dalších mandátech. Vysvětlující pokyny Komise k právům pasažérů nabudou účinnosti spolu s novelou nařízení č. 261/2004 zaměřenou na posílení práv cestujících, která je v legislativním procesu (více v příspěvku „EP podpořil více práv pro cestující v letecké dopravě“, Doprava v únoru 2014).

Odkazy

Krátce…

Rada schválila technické požadavky pro pravidla vnitrozemské plavby

Rada 16. 6. 2016 schválila znění revize směrnice týkající se technických požadavků pro plavidla vnitrozemské plavby dohodnuté nizozemským předsednictvím 17. 3. 2016 se zástupci EP (více v příspěvku „Neformální dohoda na technických požadavcích pro plavidla vnitrozemské plavby uzavřena“, Doprava v březnu 2016). Návrh na revizi stávající směrnice č. 87/2006, která stanovuje technické požadavky pro plavidla vnitrozemské plavby z roku 2006, je součástí akčního programu NAIDES II, který Komise zveřejnila v září 2013. NAIDES II má navázat na program NAIDES I, který fungoval během let 2006–2013 a zahrnoval přes 30 akcí na podporu vnitrozemské plavby (např. úprava pracovní doby, přezkoumání administrativních a regulačních překážek), které je nutné nyní aktualizovat (více v příspěvku „Komise chce více podpořit říční nákladní dopravu”, Doprava v září 2013). Nová norma má sjednotit 2 v EU dosud používané systémy, tedy ten evropský a systém Ústřední komise pro plavbu na Rýně (CCNR). Na znění technických standardů od června 2015 pracoval zvláštní Evropský výbor pro vypracování norem pro vnitrozemskou plavbu (CESNI).

Komise zveřejnila projekty, které obdrží podporu z CEF

Komise 17. 6. 2016 zveřejnila seznam 195 projektů v oblasti dopravy, které obdrží podporu z prostředků Nástroje pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility, CEF). Na tyto projekty bude alokováno celkem 6,7 mld. €, které by měly uvolnit prostřednictvím spolufinancování dalších 9,6 mld. €. Komise vybírala ze seznamu 406 předložených projektů, klíčem k rozdělování podpory byl přínos projektů pro rozvoj transevropských dopravních sítí pro další priority Komise jako energetická unie a jednotný digitální trh.

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality