Komise navrhla pravidla pro nakupování na internetu v EU


Euroskop, čtk, 25. 5. 2016

Evropští zákazníci mají mít možnost nakupovat bez omezení zboží v internetových obchodech v jiných zemích Evropské unie. Konec takzvaného geoblockingu je součástí několika návrhů, které dnes představil místopředseda Evropské komise pro jednotný digitální trh Andrus Ansip spolu s eurokomisařkou pro spravedlnost a ochranu spotřebitele Věrou Jourovou a dalšími členy unijní exekutivy.

Internetové obchody dnes například v různých státech EU někdy umožňují nakupovat jen lidem, jejichž počítače se nacházejí v daném státě, či jejichž kreditní karta byla vydaná v dané zemi. Někdy je rovnou přesměrují do obchodu v jejich vlastní zemi, kde ovšem stejné zboží může být nabízeno za jiných a horších podmínek.

“Nikdo by nepřijal, kdybychom v Evropě museli před vstupem do obchodního domu ukazovat občanský průkaz. Ale přesně to se děje na internetu,” poznamenala eurokomisařka pro vnitřní trh a podnikání Elžbieta Bieńkowská.

Více na Euroskopu

Geo-blocking: Ďábel je skryt v detailech

Komise představila digitální strategii EU

Nově navržená pravidla proto při koupi zboží či služby v jiné zemi unie – na internetu i v běžných obchodech – zakazují odlišné podmínky, tedy ceny, slevy či okolnosti platby. Podobná diskriminace nemá podle komise “na jednotném trhu místo”. Nyní podle komise na internetu v jiné unijní zemi nakupuje jen 15 procent zákazníků, kteří celosvětovou síť využívají.

“Mnozí lidé s nakupováním na internetu váhají neboť neznají svá práva nebo si myslí, že je složité je zajistit,” poznamenala Jourová. Ráda by prý byla, kdyby zákazníci nakupovali on-line se stejnou důvěrou, jako nakupují v běžných obchodech.

Komise si posvítí na ceny za přepravu

Komise proto dnes také přišla s novými pravidly pro přeshraniční doručování balíčků, které právě s nakupováním přes internet souvisí. Zákazníci i prodejci si podle komise v současnosti často stěžují na vysoké ceny, které nemají souvislost s reálnými náklady na transport do jiné unijní země.

Podle komise jsou někdy až pětinásobné a to znamená výrazné komplikace především pro střední a malé firmy, které si jen těžko s poštou vyjednají lepší podmínky. “Chceme zlepšit průhlednost tarifů a dohled nad nimi,” vysvětlila Bieńkowská.

Mezi navrženými novinkami je také posílení pravomocí odpovědných úřadů v členských zemích EU tak, aby v oblasti internetového nakupování měly větší možnosti chránit práva zákazníků. Měly by tak dostat například možnost kontroly, zda internetové obchody skutečně ukončily blokování. A mohly by rychle zasáhnout například proti podvodným stránkám.

Autor: Euroskop

Sdílet tento příspěvek