Češi nadhodnocují objem českého exportu do Ruska a Číny


Lucie Priknerová, Marie Bydžovská, Euroskop, 18. 5. 2016

Češi podceňují objem českého exportu do Německa, naopak jejich odhady vývozu ČR do Ruska a Číny jsou oproti realitě vyšší. V případě Německa údaj odhadlo devět procent respondentů. Celkový objem exportu do Ruska a Číny správně uvedla pouhá tři procenta respondentů, ukázal průzkum agentury IPSOS pro portál Euroskop.

„Lze říci: jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá – z hlediska informovanosti v mediích. Populace spontánně význam Číny a Ruska z hlediska exportu přeceňuje, naopak Německo podceňuje,“ uvedl Tomáš Macků, ředitel výzkumu a komunikace agentury IPSOS.

Nejvíce respondentů přisuzovalo Německu a Číně s Ruskem dohromady podobný podíl na českém exportu – v rozmezí 16 – 20 procent. V případě Německa si to myslelo 16 procent, v případě Číny a Ruska 15 procent dotázaných.

Ve skutečnosti ale v roce 2015 objem českého exportu do Německa tvořil 33 procent celkového vývozu ČR. Do Ruska a Číny dohromady směřovala pouhá 3 procent českého exportu.

Vysokoškoláci lépe odhadovali export do Německa

Vysokoškoláci odhadovali objem exportu do Německa o něco přesněji než ostatní skupiny dotazovaných. V otázce exportu do Ruska a Číny chybovaly všechny kategorie respondentů stejnou měrou. Muži odhadovali přesněji než ženy, které častěji připouštěly, že nedokáží odpovědět.

Vývoz do Německa přitom nabývá na důležitosti. Letos vzrostl z 32,4 na 32,8 procent celkového vývozu z ČR. Do Německa směřovalo loni zboží za 1,26 miliardy korun, historicky nejvíc. Značný podíl českého vývozu do Německa ale tvoří subdodávky, které pak směřují do třetích zemí.

Naopak podíl Ruska na českém exportu klesl v letošním prvním čtvrtletí na 1,5 procenta. Loni dosahoval dvou procent, v roce 2012 3,8 procenta. „Je to důsledek stagnující ruské ekonomiky a ekonomických sankcí,“ uvádí zpráva Ministerstva zahraničí.

Vývoz do Číny roste

„Český export do Číny dlouhodobě vzrůstá, usuzuji dle trendu. Další argument je, že se prosazujeme v oboru dopravních prostředků (Škoda VW, tramvaje, metro v Suzhou), tj. jedná se o projekty s dlouhodobým časovým přesahem, často s vazbou na další silné zahraniční partnery. V čínských velkoměstech je zájem o posílení masové veřejné dopravy, existuje silná poptávka,“ uvádí Rudolf Fürst z Ústavu mezinárodních vztahů důvody, proč Češi export do Číny nadhodnocují.

Objem obchodu s Čínou za poslední léta narůstá, v meziročním srovnání prvního čtvrtletí let 2014 a 2015 se český vývoz do této země zvýšil o 21 procent, meziročně mezi lety 2014 a 2013 to bylo o 6,2 procenta.

„Český export nelze posuzovat jen podle národní statistiky, ČR není často finálním vývozcem, proto je celkový odhad exportu ČR do Číny třeba korigovat na vyšší odhad,“ dodává Fürst možný důvod, proč Češi čínský export nadhodnocují.

Autor: Lucie Priknerová, Marie Bydžovská, Euroskop

Sdílet tento příspěvek