Lež není alternativní názor, říká expert na ruskou propagandu


Marie Bydžovská, Euroskop, 3. 3. 2016

„Rusko je ve stavu permanentní války, kterou vede nevojenskými prostředky,“ tvrdí Jakub Kalenský, český expert v bruselském týmu pro boj s ruskou propagandou Stratcom East. Odkazuje se přitom na ruskou vojenskou doktrínu z roku 2014. Klíčovou roli v tomto boji podle něj mají média. Řekl to na pondělní debatě věnované boji s ruskou propagandou.

Jako příklad udává Kalenský zpravodajství o obsazení Krymu. Ruští novináři, kteří reportovali zprávy, že na poloostrově nejsou přítomni ruští vojáci, byli později vyznamenáni za objektivní zpravodajství. Prezident Vladimir Putin přitom po roce ruskou vojenskou přítomnost při krymské krizi přiznal.


Jak způsobit názorový chaos

Ruské propagandě se podle Kalenského věnují tisíce velmi dobře placených profesionálů. Jejich hlavním cílem je, aby lidé přestali věřit čemukoliv, především zavedeným institucím. „Tím se stanou snadněji manipulovatelní,“ zdůrazňuje Kalenský.

Zjevné je to podle něj třeba na případu vraždy Borise Němcova, o které se cíleně šířily různé fámy, podle nichž byli vrazi buď Ukrajinci, Američané nebo různé jiné skupiny. Tím se současná strategie liší od sovětské propagandy, jejímž úkolem bylo líčit správu a fungování vlastní země, jako nejlepší možný model, poukazuje Kalenský.

Jak porazit kremelskou dezinformační kampaň

Jakub Kalenský vystoupil vůbec poprvé od svého nástupu do bruselské skupiny pro boj s propagandou Stratcom East na veřejné akci v ČR. Akce nazvaná „Jak porazit kremelskou dezinformační kampaň?“ se konala 29. února v Poslanecké sněmovně pod záštitou místopředsedkyně výboru pro Evropské záležitosti Heleny Langšádlové a organizoval ji think tank Evropské hodnoty.

Výrazného úspěchu podle něj dosáhla ruská propaganda, když rozšířila nepravdivou zprávu o znásilnění 13leté ruské dívky v Berlíně. Tisíce lidí poté vyburcovány lživou zprávou vyšly demonstrovat do ulic.

Kalenský také upozornil na tvrzení některých propagátorů nepravdivých zpráv, že se jedná o alternativní názor. Proti němu je podle něj nutné zdůrazňovat, že „lež není alternativní názor“.

Co dělá Evropa?

Cestu, jak potírat nepravdivé zprávy hledá Evropská unie a také NATO. Zatím však jsou výsledky této snahy slabé. „Máme pár hezkých mnohostránkových studií a nějaké konference,“ říká Kalenský o dosavadní evropské reakci na ruskou propagandu. Přitom podle něj není cílem uchýlit se k antipropagandě, ale vystavovat, co prokremelská média píší a poukazovat na zjevné nepravdy a mystifikace.

V tom spočívá jádro práce nedávno vzniklého bruselského útvaru nazvaného Stratcom East. Skupina o deseti lidech zahájila svou činnost v září 2015. S jednotkou spolupracuje více než 400 novinářů, blogerů a nevládních organizací ze 30 zemí. Útvar spadá pod Evropskou službu pro vnější činnost, kterou vede Federica Mogheriniová.

Kromě poukazování na propagandistické nepravdivé texty, je úkolem skupiny aktivně představovat evropské zásady v zemích Východního partnerství, tedy v Arménii, Ázerbájdžánu, Bělorusku, Gruzii, Moldávii a na Ukrajině.

Složité zrod jednotky Stratcom East

Vznik Stratcom East nebyl jednoduchý. Předcházely mu spory mezi členskými státy EU, jak by měla osmadvacítka na ruskou propagandu reagovat. Především země z východní části osmadvacítky upřednostňovaly silnější odezvu, nejlépe vznik ruskojazyčného televizního vysílání, jiné země naopak nechtěly ani vznik malého uskupení na boj s propagandou.

Portál Politico upozorňoval s odkazem na zdroj ze Stratcom East, že i v současnosti v útvaru vládne spíše opatrnost, aby svou činností nepopouzel státy EU, které chtějí změkčit postoj osmadvacítky k Rusku.

NATO bojuje s propagandou z Pobaltí

Bojem proti propagandě se zabývá i NATO. V lotyšské Rize založilo centrum s názvem Stratcom Defence, které má na starosti analýzu strategií propagandistické války a přípravu možných reakcí na ni. Zaměstnává dvacet pracovníků.

„Naším cílem je vynést na světlo pravdu,“ říká k tématu generální sekretář NATO Jens Stoltenberg. „Věříme, že nejlepší cesty, jak potírat propagandu jsou kritická žurnalistika a otevřená politická debata.“

Autor: Marie Bydžovská, Euroskop

Sdílet tento příspěvek