Evropský účetní dvůr zveřejnil audit EU za rok 2014


Jan Kinšt, Jana Jirousková, Evropský účetní dvůr, 10. 11. 2015

Evropský účetní dvůr zveřejnil Výroční zprávu o rozpočtu Evropské unie za rozpočtový rok 2014, ve které opět upozorňuje na vysokou míru chyb ve výdajích EU a apeluje na zlepšení celkové výkonnosti rozpočtu EU. Celková částka rozpočtu EU na rok 2014 činila 142,5 miliardy EUR a míra chyb dosáhla 4,4 %.

Tak jako každým rokem, vyslechli poslanci Evropského parlamentu prezentaci Výroční zprávy Evropského účetního dvora o provedeném auditu hospodaření s prostředky rozpočtu Evropské unie v roce 2014. Šlo o první rok nového víceletého finančního rámce, jenž řídí výdaje z rozpočtu EU na léta 2014 až 2020, nicméně výdaje rozpočtu EU v tomto roce zahrnovaly i dobíhající výdaje z předchozího programovacího cyklu, které ještě mohou členské státy dočerpávat. Celkové výdaje rozpočtu EU v roce 2014 tak činily celkem 142,5 miliard EUR. Stejně jako v předchozích letech, většina plateb směřovala na společnou zemědělskou politiku EU a na politiku soudržnosti, které spadají pod systém společného řízení Evropské komise a členských států.

Evropský účetní dvůr prověřil účetní závěrku a také legalitu a správnost příjmových a výdajových operací a zjistil, že zatímco v oblasti příjmů nebyla závažná pochybení, většina výdajových oblastí byla významně zatížena chybami. Odhadovaná míra chyb se v uplynulých letech příliš neměnila, trvale se drží nad 2 % hranicí, která je stanovena jako tzv. míra významnosti chyb. Auditoři odhadují, že v roce 2014 bylo zatíženo chybami 4,4 % plateb. Odhad míry chyb není mírou podvodů, neefektivity nebo plýtvání, ale je odhadem částky finančních prostředků, které neměly být z rozpočtu EU vyplaceny, neboť nebyly použity v souladu s platnými předpisy, a nebyly tudíž ani v souladu s tím, čeho Rada a Evropský parlament pomocí příslušných právních předpisů zamýšlely dosáhnout.

Výrok Účetního dvora o výdajích EU je založen na rozsáhlém vzorku, který pokrývá všechny výdajové oblasti. Situace je v různých oblastech politik odlišná, na přijatelné úrovni je pouze míra chyb v oblasti správních výdajů EU (0,5 %). Naopak nejvyšší míra chyb byla za rok 2014 zjištěna ve výdajích na „hospodářskou, sociální a územní soudržnost“ (celková výše plateb 55,7 mld. EUR, odhadovaná chybovost 5,7 %) a u „konkurenceschopnosti pro růst a zaměstnanost“ (celková výše plateb 13,0 mld. EUR, odhadovaná chybovost 5,6 %).

Výroční zpráva za rok 2014 uvádí konkrétní příklady chyb zjištěných při auditním testování: porušování pravidel pro zadávání veřejných zakázek – neoprávněné přímé udělení zakázek bez vyhlášení veřejné soutěže, dodatečné stavební práce či služby, případy střetu zájmů a diskriminační výběrová kritéria; nezpůsobilé náklady – výdaje vykázané mimo období způsobilosti, nadhodnocené platy, vykázaní výdajů nesouvisejících s projektem; nedodržování agro-environmentálních závazků; dotace na půdu, která byla v žádosti o podporu uvedena jako „trvalá pastvina“, ale ve skutečnosti byla úplně či zčásti zarostlá křovím nebo stromy. Auditoři odhalili i případy, u nichž je silné podezření, že při žádosti o podporu byla pravidla záměrně obejita. Dobře zavedené společnosti, které by nebyly pro financování způsobilé, založily nové subjekty, aby uměle splňovaly kritéria způsobilosti a výběru. Takovéto případy byly předány Evropskému úřadu pro boj proti podvodům k analýze a možnému vyšetřování.

Nápravná opatření významně snížila odhadovanou míru chyb

Členské státy a Komise uplatňují v případech nesprávných výdajů a v případech, kdy chyby nebyly zjištěny dříve během procesu, nápravná opatření. Pokud by v roce 2014 nebyla u kontrolovaných plateb nápravná opatření uplatněna, celková odhadovaná míra chyb by činila 5,5 %, nikoliv 4,4 %.

Evropský účetní dvůr se domnívá, že Evropská komise může svoje vyhodnocování rizika a dopadu nápravných opatření ještě zlepšit. Ve své zprávě upozorňuje na možnosti, jak lépe využívat dostupné informace a jak plně využívat pravomoci ukládat nápravná opatření, aby se dále omezily chyby a do rozpočtu se vrátilo více nesprávně vynaložených prostředků.

Objem nečerpaných víceletých prostředků je značný

Rozpočet plateb na rok 2014 (142,5 mld. EUR) byl druhý nejvyšší v historii. Částky, které mají být v běžném roce a budoucích letech vyplaceny, zůstávají velmi vysoké. V některých státech představuje celková částka, o niž z fondů EU ještě nepožádaly, významnou část ročních výdajů příslušných vlád. Účetní dvůr proto vyzývá Evropskou komisi a členské státy, aby tyto nevyřízené finanční operace, které se nahromadily, urgentně řešily.

Zaměřit se na výkonnost

Evropský účetní dvůr zastává názor, že výdaje EU by měly být v současném období více zaměřeny na výkonnost. Blížící se přezkum víceletého finančního rámce 2014-2020 v polovině období je klíčovým bodem v řízení výdajů EU. Auditoři proto doporučují Evropské komisi, aby co nejdříve analyzovala oblasti, v nichž se soustavně vyskytuje vysoká míra chyb, posoudila možnosti, jak ji snížit, a současně rychleji vyplácela správné žádosti o platby, investovala do projektů, které odpovídají cílům Evropské unie, a řádně monitorovala a měřila výnosy z těchto investic, aby bylo jisté, že vytváří požadované hodnoty. Členské státy a jejich vnitrostátní orgány by se měly více angažovat při řízení a kontrole prostředků EU, neboť fungují jako první a nejdůležitější obranná linie při hájení finančních zájmů občanů EU.

Česká republika ve Výroční zprávě

Ve Výroční zprávě Evropského účetního dvora za rok 2014 je Česká republika, podobně jako řada jiných států EU, zmiňována např. v souvislosti s vykazováním nezpůsobilých pozemků a nezpůsobilých nákladů, konkrétně výdajů vykázaných mimo období způsobilosti. Obecně Česká republika z hlediska kritičnosti Výroční zprávy Evropského účetního dvora za rok 2014 nevybočuje oproti jiným členským státům.

Plné znění Výroční zprávy i všech publikovaných zvláštních zpráv je k dispozici na webových stránkách Účetního dvora: www.eca.europa.eu

Autor: Jan Kinšt, Jana Jirousková, Evropský účetní dvůr

Sdílet tento příspěvek