Výchova, vzdělání a mládež v červnu 2015

05.08.2015
Euroskop

Studenti budou moci využít nové půjčky, ČR se stala členem Evropské aliance pro učňovskou přípravu

  • Program Erasmus+ nabízí magisterským studentům možnost půjček na studium v zahraničí

  • ČR vstoupila do Evropské aliance pro učňovskou přípravu, která sdružuje veřejné i soukromé subjekty

Studenti budou moci využít nové půjčky

  • Komise 11. 6. 2015 informovala o možnosti získat půjčku na magisterské studium v zahraničí. Studenti, kteří mají o takové studium zájem, mohou nově v rámci programu Erasmus+ zažádat o půjčku. Půjčky mohou studenti získat od banky nebo od jiné finanční instituce za výhodných podmínek, a to na dobu až 2 let.

Pozadí

EU dlouhodobě podporuje studium v zahraniční. Studenti, kteří by chtěli studovat celý magisterský program v zahraničí, mohou čerpat v rámci programu Erasmus+ půjčky. Program Erasmus+ podporuje jak přípravu školicích, mládežnických a sportovních akcí, tak modernizaci evropských vzdělávacích systémů a zlepšování dovedností a kapacity studentů s cílem zajistit jim smysluplné zaměstnání (více v příspěvku „Program Erasmus+ bude plně funkční od roku 2014“, Výchova, vzdělávání a mládež v listopadu 2013).

Komise vypracovala studii, která dokládá úspěch a přínosy projektu Erasmus+. Projekt se vztahuje také k problematice nezaměstnanosti mladých, neboť absolventům výměnných programů se na trhu práce daří mnohem lépe a obvykle mají silněji rozvinuté průřezové dovednosti, které zaměstnavatelé vysoce oceňují. Jedním z hlavních cílů programu je taktéž větší provázanost pracovního trhu se vzděláním.

Celkový rozpočet nového sedmiletého programu Erasmus+ na roky 2014–2020 by měl dosáhnout výše 14,7 mld. €, což představuje v porovnání s výdaji za předchozí období nárůst o 40 %. Program Erasmus+ by měl poskytnout podporu více než 4 mil. studentů.

Klíčové a sporné body

Celý systém půjček byl vypracován ve spolupráci s Evropským investičním fondem (EIF), který je součástí skupiny EIB.

O finanční podporu ve formě půjčky mohou žádat ti studenti, kteří byli přijati na magisterské studium v zahraničí probíhající v některé ze zemí programu Erasmus+ . Zvýhodněné půjčky se týkají pouze zahraničních studií, a proto se země, kde chtějí studenti navštěvovat magisterské studium, nesmí shodovat se zemí bydliště a nesmí jít ani o zemi, kde studenti již dříve získali bakalářský titul. Výše možné půjčky záleží zejména na délce pobytu. Na jednoleté magisterské studium by mělo být možné získat podporu až 12 tis. € a na dvouleté magisterské studium by celková suma měla dosáhnout maximálně 18 tis. €.

  • Studenti mohou o půjčku žádat u bank nebo finančních subjektů, které poskytují studentské půjčky a které se programu účastní. Ve Španělsku se jako první do programu zapojila banka MicroBank.

Program studentských půjček na magisterské studium Erasmus+ byl spuštěn v polovině června 2015 a nyní by měl být postupně zaváděn ve všech zemích, které se programu Erasmus+ účastní.

Studenti, kteří využívají grant, stipendium nebo půjčku v rámci programu Erasmus+ se nyní budou moci pro rady nebo podporu obrátit na nové Sdružení studentů a absolventů programu Erasmus+. Nové sdružení, které by mohlo zastupovat všechny zapojené studenty do programu, by mělo propojit 4 stávající sdružení a jejich místní sítě (Asociaci studentů a absolventů programu Erasmus Mundus, studentskou síť Erasmus, garagErasmus a síť OCEANS).

Předpokládaný další vývoj

Očekává se, že by se do systému půjček mělo postupně zapojovat více institucí.

Odkazy

ČR se stala členem Evropské aliance pro učňovskou přípravu

  • Česká republika se stala 22. 6. 2015 součástí Evropské aliance pro učňovskou přípravu (EAfA), která by měla nabídnout 140 tis. učňovských míst mladým lidem. Evropská aliance pro učňovství je platforma, již se účastní řada subjektů a jejímž cílem je posílení kvality učňovského vzdělávání a podpora mobility učňů nejen v EU, ale v celé Evropě.

Pozadí

Evropská aliance pro učňovskou přípravu zahájila činnost v Lipsku v červenci 2013 společným prohlášením předsednictví Rady EU, Komise a evropských sociálních partnerů. Dokument byl doplněn prohlášením Rady a individuálními závazky zemí EU ohledně dalších kroků, které by měly zvýšit množství, kvalitu a nabídku učňovské přípravy.

Rada EU vyjádřila odhodlání bojovat proti nezaměstnanosti a nečinnosti mládeže a vyzvala všechny příslušné aktéry, aby tuto prioritu plně zohlednili při provádění svých hospodářských a sociálních politik a politik v oblasti vzdělávání a odborné přípravy. Kvalitní učňovská příprava a další programy učení zaměřené na praxi jsou účinné nástroje ke zlepšení udržitelného přechodu ze školy do zaměstnání. Důležitá je zejména podpora dovedností, které jsou pro trh práce důležité a sladění nabízených a požadovaných dovedností.

Aliance pro učňovskou přípravu sdružuje veřejné orgány, obchodní a průmyslové komory, řemeslné cechy, podniky, sociální partnery, poskytovatele vzdělávání a odborné přípravy, zástupce regionů, mládežnické a neziskové organizace, expertní skupiny a výzkumné ústavy, přičemž jejím základním cílem je podpora systémů učňovské přípravy a další související iniciativy v celé Evropě.

Společně s ČR a Itálií, které se připojily 22. 6. 2015, přijalo národní závazky již 26 členských států EU. Součástí Aliance jsou nyní také členské země ESVO (Norsko a Švýcarsko) a kandidátské země EU (Albánie, Černá Hora a Turecko).

V rámci Evropské aliance pro učňovskou přípravu přijali společnosti a jiní partneři od roku 2013 celkem již 84 závazků. Boj proti nezaměstnanosti mladých je jednou z hlavních priorit Komise. Více než 40 společností a jiných organizací se stalo členy EAfA, kterou koordinuje Komise, a zavázalo se tak ke zlepšení a rozšíření učňovské přípravy. Tyto společnosti by měly nabídnout mladým učňům a stážistům celkem více než 140 tis. míst. Cílem Komise je posílit nabídku, kvalitu a image učňovského vzdělávání.

Klíčové a sporné body

Dohoda byla podepsána v Rize na zasedání ministrů odpovědných za odborné vzdělávání a přípravu, evropských sociálních partnerů a Komise, které proběhlo pod záštitou lotyšského předsednictví Rady EU. Konkrétní firmy se zavázaly k následujícím bodům:

  • Společnost Adecco by měla poskytnout do roku 2017 odbornou přípravu 5 tis. mladým lidem.
  • AXA by měla do roku 2018 poskytnout mladým lidem 20 tis. pracovních příležitostí, z toho 10 tis. by mělo být na dobu neurčitou i určitou a 10 tis. placených míst pro učně a stážisty.
  • BMW by mělo rozšířit odbornou přípravu v mezinárodním měřítku prostřednictvím uzpůsobených duálních vzdělávacích programů spojujících praxi v Německu se získáním kvalifikace ve Španělsku. BMW se zavázalo, že ročně přijme 1,5 tis. nových učňů.
  • Firma Safran přislíbila, že vypracuje programy učňovské přípravy ve svých evropských pobočkách a bude podporovat mezinárodní programy mobility. Safran by měl také ročně přijmout 2 tis. až 3 tis. učňů.
  • Capita by v tomto roce měla nabídnout mladým lidem více než 500 míst ve svém rozvojovém programu a měla by také spolupracovat s dalšími velkými zaměstnavateli.
  • Společnost CSR Europe by měla pomoci podnikům ve zkvalitňování jejich učňovských systémů a systémů stáží, a měla by nabídnout do roku 2017 přístup ke kvalitnímu vzdělávání pro 50 tis. mladých lidí.

Nově se členy aliance staly také společnosti Bertelsmann, Saica a Verallia Saint-Gobain, které by měly taktéž podporovat zaměstnanost mladých lidí, stáže a učňovskou přípravu.

Nové závazky byly učiněny také v oblasti stavebnictví, v chemickém průmyslu, obchodu a v odvětví vzdělávání. Pět nových závazků předložily národní odborové svazy učitelů a jeden francouzský odborový svaz v odvětví energetiky. Další klíčové závazky přijala skotská vláda, Evropské sdružení regionálních a místních orgánů pro celoživotní učení a nadace Bertelsmann (expertní skupina).

Předpokládaný další vývoj

On-line průzkum, který byl proveden v březnu až dubnu 2015 mezi zúčastněnými stranami, informoval o pozitivním vývoji v dané oblasti. Téměř 3 z 5 respondentů uvedli, že se zvýšil přísun učňů, a více než 3 z 5 signalizovaly další zvýšení počtu učňovských profesí pro příští rok. Jako příklad lze uvést Siemens, který zvýšil počet učňů o více než 1,5 tis. do konce roku 2014. Pozitivní výsledky lze nalézt také u společností Nestlé a řady dalších.

Nicméně studie také ukázala, že celkový počet učňů v posledních letech klesá, a proto je nutné více zapojit evropské podniky. Komise bude nadále usilovat o zapojení více aktérů z řad evropských firem, které by mohly učňovské vzdělání propagovat a podporovat.

Odkazy

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality