Zaměstnanost a sociální věci v červnu 2014

07.07.2014
Euroskop

Komise představila nový strategický rámec pro ochranu zdraví a bezpečnosti při práci na období 2014–2020, Nový evropský pas dovedností by měl usnadnit nábor pracovních sil v pohostinství

Komise představila nový strategický rámec pro ochranu zdraví a bezpečnosti při práci na období 2014–2020

Sdělení Komise Evropskému parlamentu, Radě, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a Výboru regionů o strategickém rámci EU pro ochranu zdraví a bezpečnosti při práci na období 2014–2020 (COM(2014)332)

Komise dne 6. 6. 2014 představila nový strategický rámec, který by měl zajistit vyšší míru ochrany pro více než 217 mil. pracovníků v EU. Cílem plánu je omezit pracovní úrazy a nemoci z povolání.

Pozadí

V době ekonomické krize se nesmí opomíjet situace a stav pracovníků v EU. Investice do prevence pracovních úrazů a nehod přináší řadu pozitiv. Lepší podmínky pracovníků vedou k celkově lepšímu stavu zaměstnanců. Harmonizace pravidel by měla také usnadnit fungování trhu s pracovními nabídkami a měla by zamezit sociálnímu dumpingu.

Představený strategický rámec primárně vychází ze strategie EU pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci na období 2007–2013, která přinesla řadu pozitivních výsledků a dopomohla k poklesu počtu pracovních úrazů v EU vedoucích k delší pracovní neschopnosti skoro o třetinu. Minulá strategie stanovila společný rámec pro koordinaci a určila směr, který by měl být společný pro všechny členské státy. Jednotlivé státy vypracovaly vnitrostátní strategie, které usilovaly o dosažení cílů společné strategie, tedy zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Hodnocené strategie potvrdilo, že je třeba přezkoumat cíle, priority a pracovní metody, aby bylo možné přizpůsobit rámec politik EU postupně měnícím se pracovním modelům a nově definovaným rizikům.

Představený nový strategický rámec zapracoval nejen stanoviska dalších orgánů EU, ale také zástupců organizací zaměstnanců a zaměstnavatelů, stejně jako výsledky veřejné konzultace z roku 2013, která přináší detailní přehled současných a možných budoucích výzev v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Systém konzultací byl uzavřen konferencí o pracovních podmínkách, která se konala 28. 4. 2014.

Klíčové a sporné body

Cílem tohoto nového rámce je zajistit, aby EU hrála i nadále vedoucí úlohu při prosazování vysokých norem v oblasti pracovních podmínek, a to jak v Evropě, tak v mezinárodním měřítku, což je v souladu s cíli strategie Evropa 2020.

Tři hlavní výzvy, kterých by měla strategie dosáhnout, jsou (1) zlepšení provádění stávajících předpisů v oblasti bezpečnosti a zdraví a posílení podniků, aby byly schopny předcházet rizikům; (2) omezení onemocnění spojených s výkonem povolání a zdokonalení prevence v oblasti zdraví a bezpečnosti (zároveň nesmí být opomíjena stávající rizika); (3) stárnutí populace, které trápí většinu členských států musí být zohledňováno a nesmí být podceňováno.

EU cílí zejména na malé a střední podniky, které by mohly pro zajištění zdraví a bezpečnosti využívat podporu a nástroje mezi které patří např. interaktivní online nástroj pro posuzování rizik (OiRA – internetová platforma poskytující nástroje pro odvětvové posuzování rizik). Snahou nového strategického rámce je taktéž snaha o lepší prosazování předpisů členskými státy. K dosažení tohoto cíle by mohlo pomoci hodnocení fungování vnitrostátních inspektorátů práce.

Dlouhodobým cílem Unie je snižování byrokratické a administrativní zátěže. Proto by i v oblasti bezpečnosti a zdraví u pracovníků mělo docházet k zjednodušování stávajících právních předpisů, ovšem pouze za předpokladu zachování vysoké úrovně zdraví a bezpečnosti.

Opomíjena nesmí být také kooperace s dalšími partnery a mezinárodními organizacemi jako je např. Světová zdravotnická organizace, Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj nebo Mezinárodní organizace práce, což by mělo potupně vést k růstu bezpečnosti a zdraví pracovníků a ke snižování úrazů a nemocí spojených s výkonem povolání nejen v EU, ale na celém světě.

Nový strategický rámec stanovuje nástroje, které by měly být využity při dosahování vymezených cílů a zlepšení oblasti zdraví a bezpečnosti: sociální dialog, zvyšování povědomí, prosazování právních předpisů EU, synergie s dalšími oblastmi politiky (např. veřejné zdraví, vzdělávání) a fondy EU, jako je Evropský sociální fond (ESF) a Operační program pro zaměstnanost a sociální inovaci.

Předpokládaný další vývoj

Nový strategický rámec pro období 2014 – 2020 by měl být přezkoumán v roce 2016, aby bylo možné monitorovat stávající stav a zhodnotit provádění předpisů. Do konce roku 2015 by měly být k dispozici výsledky probíhajícího komplexního hodnocení právních předpisů EU v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Nadále by Komise měla využívat moderní statistické metody, aby měla možnost monitorovat vývoj v dané oblasti.

Odkazy

Nový evropský pas dovedností by měl usnadnit nábor pracovních sil v pohostinství

Komise 17. 6. 2014 zavedla Evropský pas dovedností v pohostinských službách, který má usnadnit spojení mezi uchazeči o zaměstnání a zaměstnavateli v odvětví pohostinství a služeb cestovního ruchu v Evropě.

Pozadí

Celoevropská studie, která byla zveřejněná koncem roku 2013, přinesla výsledky, ze kterých vyplynulo, že odvětví pohostinství hraje klíčovou úlohu v boji proti nezaměstnanosti, a to zejména u mladých lidí a má zásadní význam pro růst, zaměstnanost a prosperitu ostatních odvětví. Tato zjištění potvrzují i statistiky trhu práce, podle nichž zaměstnanost v odvětví pohostinství rostla v letech 2000–2010 o 2,9 % ročně, kdy v tomto odvětví vzniklo asi 2,5 milionu pracovních míst, což představuje průměrné tempo růstu 0,7 %.

V dubnu 2014 bylo ve členských státech Unie více než 5 milionů nezaměstnaných mladých lidí do 25 let a celková míra nezaměstnanosti mladých lidí činila 22,5 %. Výsledky jsou různé v jednotlivých státech, avšak lze konstatovat, že nezaměstnanost mladých představuje závažný problém ve všech členských zemích EU. Z těchto důvodů a s přihlédnutím k výše uvedené studii se EU rozhodla podporovat odvětví, která mladým lidem poskytují trvalé příležitosti, jako je právě odvětví pohostinských služeb a cestovního ruchu.

Klíčové a sporné body

Pas dovedností by měl všem zaměstnancům a zaměstnavatelům v oblasti pohostinství pomoci překonávat jazykové bariéry a zejména by měl umožnit porovnávat dovednosti pracovníků v pohostinství, což by mělo usnadnit přijímání nových zaměstnanců v tomto odvětví. Pas dovedností by měl být k dispozici ve všech úředních jazycích EU na evropském portálu pracovní mobility EURES. Se stejným cílem by měl být pas postupně rozšířen i do dalších oblastí.

Hlavní podnět k vytvoření pasu plynul ze strany Komise, která spolupracovala s organizacemi zaměstnanců a zaměstnavatelů v odvětví pohostinství: HOTREC, zastřešující organizací zastupující hotely, restaurace, kavárny a podobná zařízení v Evropě; a EFFAT, Evropskou federací odborových svazů v potravinářství, zemědělství a cestovním ruchu.

Pas dovedností by měl mít velmi jednoduchý formát, do kterého by mohli pracovníci zaznamenávat dovednosti a schopnosti získané během svého vzdělávání, odborné přípravy a pracovní praxe. Pas by tedy měl být určitým doplňkem k životopisu a měl by usnadnit zaměstnavatelům nacházet kvalifikované a schopné pracovníky, kteří by byli schopni nastoupit na jimi nabízená pracovní místa. Pas by tedy měl být také spojkou mezi nabídkou a poptávkou v odvětví pohostinství a cestovního ruchu.

Předpokládaný další vývoj

Evropský pas dovedností v pohostinství je prvním z řady plánovaných pasů zaměřených na vysoce mobilní odvětví evropského hospodářství, které může nabídnout pracovní místa nezaměstnaným. Komise by měla nadále podporovat mobilitu trhu práce s cílem snížit nezaměstnanost v celé EU. Měla by také nadále pokračovat ve spolupráci s jejími partnery a rozšiřovat evropský znalostní pas, který by měl podpořit další odvětví, která se vyznačují vysokou mírou mobility pracovních síl v Evropě.

Odkazy

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality