EU nebude bránit německým mýtům pro cizince


Marie Bydžovská, Euroskop, 4.11. 2013

Německé strany od spolkových voleb konaných 22. září stále vyjednávají o složení nové vládní koalice. Do debaty o jednom ze sporných bodů – zavedení mýtného pro cizince zasáhla Evropská komise. Překvapivě se vyjádřila, že návrh bavorské Křesťansko-sociální unie (CSU) není v rozporu s evropským právem.

S mýtným pro cizince vyrukoval v předvolební kampani Horst Seehofer, lídr CSU, sesterské strany Křesťanských demokratů Angely Merkelové. „Nepodepíšu žádnou koaliční dohodu, ve které by nebyla definována povinnost cizinců platit mýtné,“ prohlásil. Všechny ostatní parlamentní strany návrh tehdy odmítly a odborníci i Evropská komise ho označili za protiprávní a diskriminační.

Ve volbách Seehofer zazářil. Při hlasování do zemského sněmu týden před spolkovými volbami získala jeho strana 47,7 procent hlasů. Staronový bavorský premiér hýřil sebevědomím a tlak na prosazení svého slibu ještě zesílil.

Na stranu Seehofera se nyní navíc postavil silný spoluhráč. Evropský komisař pro dopravu Siim Kallas se nechal slyšet, že opatření navrhované křesťanskými socialisty není v rozporu s evropským právem. Hlavní argument odpůrců mýta pro cizince tak padl.

Obrat Evropské komise

V minulosti se přitom Evropská komise stavěla k zavedení mýta pro cizince odmítavě. V srpnu uvedla, že žádná členská země nesmí znevýhodňovat cizince při placení mýtného vůči svým obyvatelům.

Obrat v mínění evropské exekutivy zapříčinil nový plán zastánců zpoplatnění dálnic. CSU navrhla, že dálniční známku by si kupovali všichni bez rozdílu, tedy i Němci, těm by však byl dodatečný výdaj kompenzován snížením silniční daně.

„Snížení daně pro územně příslušné uživatele v zásadě nepředstavuje při současném zvýšení příslušných poplatků za užívání (dálnic) pro všechny uživatele žádnou diskriminaci na základě státní příslušnosti,“ uvedl Kallas v odpovědi europoslanci za Zelené Michaelu Cramerovi.

Odpůrci mýta se nevzdávají

Stále ale není jasné, jak by takový krok byl prakticky proveden. Oponenti namítají, že například nikdo neví, jak by byli kompenzováni majitelé elektromobilů, kteří jsou již dnes od silniční daně osvobozeni. Podle sociálních demokratů, kteří se zavedením dálničního mýta nesouhlasí, by znevýhodnilo majitele ekologičtějších aut, jelikož auta s vyššími emisemi v současnosti platí vyšší silniční daň.

Druhým slabým místem nového opatření je jeho nízká efektivita. Podle představ CSU by peníze vybrané od cizinců za používání dálnic neměly směřovat do státního rozpočtu, ale měly by být přímo určeny na údržbu silnic a na další rozvoj dopravní infrastruktury. Jenomže podle odborného posudku by úřady ročně vybraly jen asi jen 700 milionů eur (18 miliard Kč) – desetinu sumy, kterou by Němci na správu dopravních cest potřebovali.

Autor: Marie Bydžovská, Euroskop

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality