Balík návrhů proti těžké kriminalitě a terorismu

20.09.2009
Euroskop

Komise zveřejnila dne 10. září 2009 dva legislativní návrhy bojující proti těžké kriminalitě a terorismu. Trestním orgánům má být do budoucna ulehčen přístup k otiskům prstů hledaných osob.

Proposal for a Council decision on requesting comparisons with EURODAC data by Member States‘ law enforcement authorities and Europol for law enforcement purposes (COM(2009)344)

Amended proposal for a regulation of the European Parliament and of the Council concerning the establishment of ‚EURODAC‘ for the comparison of fingerprints for the effective application of Regulation (EC) No […/…] [establishing the criteria and mechanisms for determining the Member State responsible for examining an application for international protection lodged in one of the Member States by a third-country national or a stateless person] (Recast version)(COM(2009)342)

1. Pozadí

Dlouhodobou motivací Komise je bojovat proti terorismu, obchodu s lidmi a obchodu s drogami. Systém EURODAC založený nařízením Rady č. 2725/2000 se stal platformou pro sdílení otisků prstů osob žádajících o azyl v EU, dlouhodobě však chyběla právní báze pro srovnání těchto otisků s otisky stíhaných osob uloženými v databázích jednotlivých členských států. Klíčovým dokumentem zefektivňujícím komunikaci trestních orgánů členských států je rámcové rozhodnutí Rady č. 2006/960 o zjednodušení výměny operativních a jiných informací mezi donucovacími orgány členských států EU.

V roce 2008 navrhla Komise změnu nařízení zřizujícího EURODAC, jejímž cílem bylo efektivnější získávání informací z datové banky systému. Cílem návrhu také bylo zrušit prováděcí nařízení a jeho původní obsah sloučit s nově navrhovaným nařízením. Evropský parlament se v květnu 2009 k návrhu vyjádřil až na několik navrhovaných změn kladně, Komise se jej však rozhodla přepracovat s ohledem na stav vyjednávání v Radě a také s úmyslem umožnit členským státům a Europolu přístup do datové banky EURODAC s cílem zabránění či odhalení teroristických a jiných závažných trestných činů.

Na nemožnost přístupu trestních orgánů do systému EURODAC v boji proti terorismu si Komise již dlouhodobě stěžovala, např. formou svého sdělení z listopadu 2005.

2. Klíčové obsahové body legislativních návrhů

2.1. Srovnání dat členských států a Europolu se systémem EURODAC

  • Navrhované rozhodnutí zavádí především právní bázi pro žádost členských států či Europolu na srovnání otisků prstů s daty shromážděnými v systému EURODAC, který shromažďuje otisky prstů občanů třetích zemí žádajících o azyl v členské zemi EU. Další informace o hledané osobě lze pak zjišťovat na základě jiných platných předpisů.
  • Členské státy, které ze systému obdrží údaje o otiscích prstů, je nemohou poskytnout dále třetím zemím, ledaže jsou signatáři Dublinské úmluvy. Stejně tak nemohou být otisky prstů poskytnuty soukromým osobám ani mezinárodním organizacím, i kdyby sídlily na území EU.
  • Odpovědný orgán členského státu smí podat pouze konkrétní žádost v přesně odůvodněném případě, ze systému EURODAC mu pak může být poskytnut pouze otisk prstu. Navrhované napojení na systém tak nevytváří právo obecného či namátkového přístupu členských států do EURODAC.
  • Každý členský stát stanoví svůj kontrolní orgán pro poskytování dat ze systému EURODAC.
  • Členský stát či Europol musí vymazat všechna osobní data obdržená ze systému EURODAC po měsíci od jejich obdržení, nemá-li jich již zapotřebí, tj. neslouží-li k probíhajícímu trestnímu řízení.

2.2. Návrh pozměňující fungování systému EURODAC

Druhý návrh ze schváleného balíčku je pouze obecným rámcem k výše popisovanému aktu, který rozebírá mnohem detailněji možnosti postupu trestních orgánů při srovnávání jejich dat se systémem EURODAC. Návrh nařízení se tedy v jádru víceméně překrývá s návrhem rozhodnutí. Cílem je přizpůsobit nařízení o zřízení EURODAC tak, aby systém mohl poskytovat data i v případech, kdy se jedná o zabránění či rozkrytí teroristických či jiných trestních činů.

3. Očekávaný vývoj

  • Očekává se vyjádření Evropského parlamentu a následně Rady, harmonogram není znám.

Návrhy budou schvalovány pomocí odlišných legislativních procedur. Na návrh nařízení bude aplikováno spolurozhodování a jako první o něm bude rozhodovat Evropský parlament, který případně učiní pozměňovací návrhy. Evropský parlament se bude k návrhu nařízení vyjadřovat v prvním čtení již podruhé, jelikož se jedná o přepracovaný návrh Komise.

V případě návrhu rozhodnutí bude mít klíčové postavení Rada a Evropský parlament vydá v souladu s procedurou konzultace pouze stanovisko.

Amended proposal for a regulation of the European Parliament and of the Council concerning the establishment of ‚EURODAC‘ for the comparison of fingerprints for the effective application of Regulation (EC) No […/…] [establishing the criteria and mechanisms for determining the Member State responsible for examining an application for international protection lodged in one of the Member States by a third-country national or a stateless person] (Recast version) (COM(2009)342)

Právní báze: čl. 63 Smlouvy o založení ES revidované Smlouvou z Nice

Procedura: spolurozhodování

Odpovědné generální ředitelství Komise: Spravedlnost, svoboda a bezpečnost

Odpovědný výbor Evropského parlamentu: LIBE

Odpovědná formace Rady: JHA

Proposal for a Council decision on requesting comparisons with EURODAC data by Member States‘ law enforcement authorities and Europol for law enforcement purposes (COM(2009)344)

Připojené dokumenty: SEK(2009)936, SEK(2009)937

Právní báze: čl.30 odst.1 Smlouvy o EU revidované Smlouvou z Nice

Procedura: konzultace

Odpovědné generální ředitelství Komise: Spravedlnost, svoboda a bezpečnost

Odpovědný výbor Evropského parlamentu: neurčen (pravděpodobně LIBE)

Odpovědná formace Rady: JHA

Seznam odkazů

Dokumenty

Monitoring legislativního procesu

Další odkazy

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality