Směrnice o manažerech alternativních investičních fondů

06.05.2009
Euroskop

Komise 29. dubna 2009 prezentovala (a o den později zveřejnila) návrh směrnice mající regulovat způsob fungování alternativních investičních (mj. i hedgeových/zajišťovacích) fondů.

Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on Alternative Investment Fund Managers and amending Directives 2004/39/EC and 2009/…/EC (COM(2009)2007)

1. Legislativní pozadí

Alternativní investiční fondy (v případě návrhu zejména hedgeové/zajišťovací fondy a soukromé kapitálové fondy – private equity funds) se dostaly do centra pozornosti na konci roku 2008 v souvislosti s propuknuvší finanční krizí. Podle některých názorů se podílely na její katalyzaci – pokud nestály přímo u jejího zrodu. V tomto směru stačí odkázat na Lehneovu a Rassmusenovu zprávu, jež byly na půdě Evropského parlamentu přijaty v červenci a září 2008, nebo na sdělení Komise summitu Evropské rady konanému ve dnech 19.-20. března 2009.

Komise rizika alternativních investičních fondů rozděluje na systémová, mikrorizika, rizika ohrožující ochranu investorů, integritu trhů, trh korporátní kontroly a rizika ohrožující společnosti, jež jsou alternativními investičními fondy (resp. jejich manažery) řízeny.

Alternativní investiční fondy disponují podle odhadů aktivy o objemu 2 bilionů € a v naprosté většině působí ve Velké Británii (pokud jde o fondy působící primárně v EU).

2. Klíčové obsahové body legislativního návrhu

Alternativní investiční fondy disponující určitým objemem prostředků (viz níže) by měly být předmětem registrace a dohledu národních úřadů. Primárně by mělo být dohlíženo na jejich manažery. (Dosavadní úprava je kombinací obecných zásad Společenství a – podle Komise nekompatibilních – národních norem, jež ex definitio nejsou schopny „pokrýt přeshraniční charakter alternativních investičních fondů a jejich rizik.)

Norma by se měla vztahovat na hedgeové/zajišťovací fondy, soukromé kapitálové fondy a všechny ostatní fondy s působností v EU, jež současně (zatím) nespadají do rámce úpravy směrnice č. 85/611 o koordinaci právních a správních předpisů týkajících se subjektů kolektivního investování do převoditelných cenných papírů (tzv. UCITS Directive), čímž by se kvalifikovaly k tomu, že pokud by byly registrovány v jednom členském státě, mohly by působit v celé EU (mimo UCITS stojí například realitní fondy, komoditní fondy či fondy infrastruktury).

Směrnice by měla pokrýt všechny hedgeové/zajišťovací fondy spravující aktiva o hodnotě 100 mil. € a více. V případě soukromých kapitálových fondů by měl daný limit činit 500 mil. €.

Komise předpokládá, že norma se dotkne 48 % manažerů a 98 % všech aktiv, jež alternativní investiční fondy spravují (v případě hedgeových/zajišťovacích fondů by se měla norma dotknout 30 % manažerů a 90 % všech aktiv).

„Výměnou za regulaci Komise nabízí manažerům možnost působit po získání registrace a notifikaci dotčenému členskému státu prakticky na celém území EU bez dalších byrokratických překážek, ovšem vždy výhradně pouze vůči profesionálním investorům (jak je definuje směrnice č. 2004/39 o trzích finančních nástrojů; tzv. MiFiD Directive). (Členské státy by nicméně měly mít možnost za stanovených podmínek „otevřít některé alternativní investiční fondy i retailovým zákazníkům.)

Alternativní investiční fondy ze třetích zemí by měly mít možnost v EU působit po třech letech od završení implementace nové normy (zhruba koncem roku 2015) a pouze za podmínky, že jejich domovské země je podrobí regulaci srovnatelné s tou, jež bude platit v EU, a budou své aktivity provozovat v souladu s Mezinárodní organizací sdružující komise pro cenné papíry (IOSCO).

3. Stav legislativního procesu

Legislativní proces je na samém počátku a předpokládá se, že fakticky k jeho zahájení dojde až po volbách do Evropského parlamentu a ukončení „prázdninového režimu unijních institucí, tj. nejdříve na podzim 2009.

I tak se ale vůči předloženému textu již objevila kritika. Jejím předmětem je zejména domnělá „nedostatečnost návrhu (řečeno pregnantně, jeho „bezzubost).

Obavy v tomto směru vyjadřují zejména socialisté v Evropském parlamentu, méně (i když také) reprezentanti největší frakce – EPP-ED. Výsledná směrnice by se podle nich měla vztahovat na větší množství fondů a (hlavně) nejen na jejich manažery.

Uvedené argumenty zaznívají i přesto, že Komise svůj návrh ještě nedlouho před zveřejněním pozměnila tak, aby obsáhl větší sumu fondů (snížila zmíněnou prahovou hranici z 250 mil. € na 100 mil. €).

O návrhu se debatuje i z opačné pozice – že ve své podstatě představuje zbytečnou regulaci, jež nebude mít žádný pozitivní dopad. Zastánci této pozice se rekrutují především z řad zástupců sektoru alternativních investičních fondů – organizací AIMA či EVCA. Pozice IMA je poněkud „smířlivější.

4. Očekávaný vývoj

Komise předpokládá, že výsledná norma bude schválena do poloviny roku 2010, což znamená její implementaci do poloviny roku 2012 (pokud Rada a/nebo Evropský parlament daný parametr v průběhu negociací nezmění).

Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on Alternative Investment Fund Managers and amending Directives 2004/39/EC and 2009/…/EC (COM(2009)207)

Připojené dokumenty: SEC(2009)576, SEC(2009)577

Právní báze: čl. 47 odst. 2 Smlouvy o založení ES revidované Smlouvou z Nice

Procedura: spolurozhodování

Odpovědné generální ředitelství Komise: Vnitřní trh a služby

Odpovědný výbor Evropského parlamentu: ECON (zpravodaj neurčen)

Odpovědná formace Rady: neurčena

Seznam odkazů

Dokumenty

Monitoring legislativního procesu

Další odkazy

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality