AKTUALIZACE: Energetický balík

28.04.2009
Euroskop

Plénum Evropského parlamentu 22. dubna 2009 schválilo tzv. energetický balík. Finální podoba pěti směrnic vzešla z jednání mezi Parlamentem, Radou a Komisí, jež vedlo české předsednictví. K formálnímu ukončení legislativního procesu zbývá přijetí Radou a zveřejnění textů v Úředním věstníku EU.

Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění Směrnice (ES) č. 54/2003 o společných pravidlech pro vnitřní trh s elektřinou (KOM(2007)528)

Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění Směrnice (ES) č. 55/2003 o společných pravidlech pro vnitřní trh se zemním plynem (KOM(2007)529)

Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se zřizuje Agentura pro spolupráci energetických regulačních orgánů (KOM(2007)530)

Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení (ES) č. 1228/2003 o podmínkách přístupu do sítě pro přeshraniční obchod s elektřinou (KOM(2007)531)

Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení (ES) č.1775/2005 o podmínkách přístupu k plynárenským přepravním soustavám (KOM(2007)532)

1. Legislativní pozadí

Liberalizační balíček byl Komisí představen 11. září 2007 a skládá se z pěti legislativních návrhů (více zde). Po předání textů Parlamentu a Radě došlo k zahájení prvního čtení. V plénu Evropského parlamentu prošly všechny texty s pozměňovacími návrhy (znění pozměňovacích návrhů je k dispozici v odkazech), jež vycházely ze zpráv odpovědných zpravodajů. Ukázalo se však, že mezi členy Evropského parlamentu a Komisí existuje mnoho sporných bodů.

Podoba v lednu 2009 přijatého společného postoje Rady obsahově vychází ze závěrů zasedání Rady 9.-10. října 2008, na němž došlo k politické dohodě. Pozice Rady nepočítá s úplným unbundlingem jako s jediným řešením vlastnického oddělení. Společně s unbundlingem nabízí energetickým společnostem další dvě alternativní varianty.

Velké spory se vedly také v otázce tzv. klauzule Gazprom, jež řeší vztahy se třetími zeměmi, které mají v úmyslu proniknout na trh Unie. Nejzásadnějším krokem Rady bylo dání přednosti tzv. národní variantě certifikací; certifikace pro investory ze třetích zemí budou přesunuty z rukou Komise a úřadu ACER do rukou národních regulačních úřadů.

České předsednictví sehrálo úlohu vyjednavače, jenž měl za úkol dosáhnout kompromisního znění balíku, se kterým by mohl souhlasit jak Evropský parlament, tak Rada. Úlohu vyjednavačům ulehčil blížící se termín evropských voleb, který všechny aktéry nutil, aby se spokojili s většími kompromisy. V noci z 23. na 24. března 2009 došlo mezi zástupci Evropského parlamentu a Rady k neformální politické dohodě, která se zdála být přijatelná pro všechny zainteresované strany (více zde). Koncem března tuto dohodu potvrdil COREPER, a tak se čekalo pouze na hlasování pléna v Evropském parlamentu.

2. Stav legislativního procesu

Přesvědčivou většinou hlasů bylo všech pět legislativních textů v plénu přijato. Stalo se tak na zasedání 22. dubna 2009. Přestože původní stanovisko Parlamentu k nejdiskutovanější části balíku, tzv. vlastnickému unbundlingu, bylo velmi tvrdé a požadovalo úplné vlastnické oddělení jako jedinou možnost liberalizace trhu, nakonec se Parlament spokojil s kompromisním řešením, které předpokládá tři varianty oddělení. Každý členský stát si tak bude moci zvolit nejpřijatelnější formu liberalizace. (K daným třem variantám liberalizace více zde.)

Přistoupením na kompromisní návrh stran unbundlingu získali poslanci možnost posílit ochranu spotřebitele. V této otázce přináší liberalizační balík například právo na bezplatnou změnu dodavatele plynu či elektřiny do tří týdnů. Zlepšit by se měla také informovanost zákazníků ze strany energetických společností. Právě výše zmíněné zlepšení ochrany spotřebitele považuje zpravodajka jednoho z textů Eluned Morganová za úspěch, jehož Parlament dosáhl. A vyjádřila se také ke kompromisu ve věci unbundlingu. Domnívá se, že tendence v EU naznačují spíše příklon k úplnému vlastnickému oddělení, a to i přes další možnosti, jež finální podoba balíku nabízí.

3. Očekávaný vývoj

Zdá se, že přijetí celého legislativního balíku v současné podobě již nic nebrání. Formálně se nyní čeká na přijetí Radou. Texty vstoupí v platnost zveřejněním v Úředním věstníku EU. Od data vydání norem budou mít členské státy rok a půl na jejich implementaci.

Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění Směrnice (ES) č. 54/2003 o společných pravidlech pro vnitřní trh s elektřinou (KOM(2007)528)

Připojené dokumenty: SEK(2007)1179, SEK(2007)1180, SEK(2007)1182

Právní báze: čl. 95 Smlouvy o založení ES revidované Smlouvou z Nice

Procedura: spolurozhodování

Odpovědné generální ředitelství Komise: Energie a doprava

Odpovědný výbor Evropského parlamentu: ITRE (zpravodajka Eluned Morganová, Velká Británie, PES)

Odpovědná formace Rady: TTE

Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění Směrnice (ES) č. 55/2003 o společných pravidlech pro vnitřní trh se zemním plynem (KOM(2007)529)

Připojené dokumenty: SEK(2007)1179, SEK(2007)1180, SEK(2007)1182

Právní báze: čl. 95 Smlouvy o založení ES revidované Smlouvou z Nice

Procedura: spolurozhodování

Odpovědné generální ředitelství Komise: Energie a doprava

Odpovědný výbor Evropského parlamentu: ITRE (zpravodaj Romano Maria La Russa, Itálie, UEN)

Odpovědná formace Rady: TTE

Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se zřizuje Agentura pro spolupráci energetických regulačních orgánů (KOM(2007)530)

Připojené dokumenty: SEK(2007)1179, SEK(2007)1180, SEK(2007)1182

Právní báze: čl. 95 Smlouvy o založení ES revidované Smlouvou z Nice

Procedura: spolurozhodování

Odpovědné generální ředitelství Komise: Energie a doprava

Odpovědný výbor Evropského parlamentu: ITRE (zpravodaj Giles Chichester, Velká Británie , EPP-ED)

Odpovědná formace Rady: TTE

Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení (ES) č. 1228/2003 o podmínkách přístupu do sítě pro přeshraniční obchod s elektřinou (KOM(2007)531)

Připojené dokumenty: SEK(2007)1179, SEK(2007)1180, SEK(2007)1182

Právní báze: čl. 95 Smlouvy o založení ES revidované Smlouvou z Nice

Procedura: spolurozhodování

Odpovědné generální ředitelství Komise: Energie a doprava

Odpovědný výbor Evropského parlamentu: ITRE (zpravodaj Alejo Vidal-Quadras, Španělsko, EPP-ED)

Odpovědná formace Rady: TTE

Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení (ES) č.1775/2005 o podmínkách přístupu k plynárenským přepravním soustavám (KOM(2007)532)

Připojené dokumenty: SEK(2007)1179, SEK(2007)1180, SEK(2007)1182

Právní báze: čl. 95 Smlouvy o založení ES revidované Smlouvou z Nice

Procedura: spolurozhodování

Odpovědné generální ředitelství Komise: Energie a doprava

Odpovědný výbor Evropského parlamentu: ITRE (zpravodaj Atanas Paparizov, Bulharsko, PES)

Odpovědná formace Rady: TTE

Seznam odkazů

Dokumenty

Monitoring legislativního procesu

Další odkazy

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality