AKTUALIZACE: Výběr poplatků za užívání pozemních komunikací kamiony

16.02.2009
Euroskop

Výbor TRAN se postavil za princip „znečišťovatel platí“.

Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice 1999/62/ES o výběru poplatků za užívání určitých pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly, (KOM(2008)436)

1. Stav legislativního procesu

Výbor TRAN hlasoval v prvním čtení 11. února 2009 o revizi směrnice o výběru poplatků za užívání pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly, tzv. směrnice o eurovinětě. El Khadraouiovu zprávu výbor schválil poměrem 32:14:0. Proti byli poslanci EPP-ED. Směrnice není závazná – v tom smyslu, že jejím cílem je stanovit pro členské státy, jež se rozhodnou poplatky zavést, pouze společné standardy (viz odkazy níže).

1.1. Klíčové obsahové body zprávy

  • Poplatky za náklady spojené s emisemi CO2 a dopravními nehodami nebudou zahrnuty do působnosti směrnice.
  • Poplatky vyplývající z nákladů spojených s dopravními zácpami se zavedou jen v případě, že budou podobně aplikovány na další „uživatele silnic. Před tímto opatřením musejí státy podniknout plány na rozšíření kapacity silnic. Rozhodnutí je ponecháno na členských státech.
  • Výpočet elektronického mýtného bude založen na bázi environmentálních standardů vozidla („Euro 0 až VI – viz zde, zde a zde), typu silnice a denní doby.
  • Navýšení výdajů pro uživatele silnic bude asi 3 %. Výpočet poplatků bude podle míry znečištění – vozidla typu Euro VI budou platit nejvíce, ekologicky šetrné vozy málo nebo vůbec.
  • Finanční prostředky vybrané na základě směrnice budou investovány zpět do vývoje šetrnějších vozidel a výstavby další infrastruktury.
  • V horských a městských oblastech budou zavedeny „přirážky, jejichž výnos se investuje do alternativních spojení v dané oblasti.
  • Směrnice se bude vztahovat na všechny transevropské sítě (TEN-T), které „obvykle přepravují podstatný objem mezinárodní přepravy zboží a na vozidla nad 3,5 tuny (od roku 2012).
  • Města si ponechají možnost vybírat speciální poplatky (např. poplatek za dopravní zácpu v Londýně).
  • Komise vypracuje zprávu do konce roku 2013, zda je potřeba začlenit do působnosti směrnice také osobní automobily a rozšířit výběr poplatků spojených s externími náklady na dopravní nehody a emise CO2.

1.2. Sporné body

Členské státy nechtějí být omezovány v tom, jak s vybranými finančními prostředky naloží. V tomto bodě jsou ale všechny frakce Evropského parlamentu jednotné a podpořeny Komisí.

2. Očekávaný vývoj

Plénum Evropského parlamentu bude o zprávě hlasovat na konci března 2009.

Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice 1999/62/ES o výběru poplatků za užívání určitých pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly (KOM(2008)436)

Připojené dokumenty: SEK(2008)2209, SEK(2008)2208, SEK(2008)2210

Právní báze: čl. 71 odst. 1 Smlouvy o založení ES revidované Smlouvou z Nice

Procedura: spolurozhodování

Odpovědné generální ředitelství Komise: Energie a doprava

Odpovědný výbor Evropského parlamentu: TRAN (Saïd El Khadraoui, Belgie, PES)

Odpovědná formace Rady: TTE

Seznam odkazů

Monitoring legislativního procesu

Další odkazy

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality