AKTUALIZACE: Energetický balík

16.02.2009
Euroskop

Tématem posledního zasedání Rady pro dopravu, telekomunikace a energetiku byla především debata nad balíkem, jenž se týká liberalizace trhů s energiemi. Závěrem této schůzky, která byla jednou z prvních, které se udály za českého předsednictví, bylo přijetí společného postoje v dané věci.

Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění Směrnice (ES) č. 54/2003 o společných pravidlech pro vnitřní trh s elektřinou (KOM(2007)528)

Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění Směrnice (ES) č. 55/2003 o společných pravidlech pro vnitřní trh se zemním plynem (KOM(2007)529)

Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se zřizuje Agentura pro spolupráci energetických regulačních orgánů (KOM(2007)530)

Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení (ES) č. 1228/2003 o podmínkách přístupu do sítě pro přeshraniční obchod s elektřinou (KOM(2007)531)

Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení (ES) č.1775/2005 o podmínkách přístupu k plynárenským přepravním soustavám (KOM(2007)532)

1. Legislativní pozadí

Liberalizační balík byl Komisí předložen 11. září 2007 a skládá se z pěti návrhů legislativní povahy (více zde). Komise při jeho vypracovávání vycházela z dlouhodobých politických debat a především pak ze závěrů summitu Evropské rady, jenž se uskutečnil v březnu roku 2007. Po předání navrhovaných legislativních textů Parlamentu a Radě došlo k zahájení první čtení. Před plénum Evropského parlamentu se celý balík dostal v červenci 2007. Zde všechny dílčí texty prošly s pozměňovacími návrhy, které vycházely ze zpráv odpovědných zpravodajů. Ukázalo se však, že mezi členy Evropského parlamentu a Komisí není plná shoda v otázkách, kterými se balík zabývá, a sporných bodů je mnoho. Nejčastěji byl v tomto případě skloňován tzv. vlastnický unbundling, jehož návrh se dotýká všech producentů plynu a elektřiny v rámci celé Unie (jak soukromých, tak veřejných). Při realizaci úplného unbundlingu by došlo k situaci, kdy by žádná dodavatelská společnost aktivní v EU nesměla vlastnit přepravní síť v žádné členské zemi EU. Stejná pravidla by pak platila též pro společnosti ze třetích zemí, které by v EU chtěly působit.

Rada se liberalizačním balíkem zabývala vícekrát. Podoba společného postoje obsahově vychází ze závěrů zasedání Rady 9.-10. října 2008, kde došlo k politické dohodě.

2. Obsah společného postoje Rady

2.1. Unbundling

Rada nadále trvá na benevolentním přístupu k vlastnickému oddělení dodavatelských a výrobních činností od provozu přenosových sítí. Navrhuje tři možné varianty oddělení, které se od sebe vzájemně odlišují mírou tohoto oddělení a postupy, které k němu směřují. Pokud se státy rozhodnou pro variantu úplného unbundlingu, nesmí dle Rady dojít ze strany výrobních a dodavatelských společností k žádné kontrole přenosové sítě. Ministři také položili důraz na transparentnost všech norem, které členské státy v této oblasti přijmou. Zároveň by tyto normy neměly vést k jakékoli diskriminaci. Tyto dvě posledně jmenované záležitosti by měly být pod kontrolou Komise.

2.2. Klauzule Gazprom

Tzv. klauzule Gazprom řeší vztahy se třetími zeměmi, které by měly v úmyslu proniknout na trh Unie. Nejzásadnější otázkou, na které se ministři shodli, je otázka systému certifikace pro investory ze třetích zemí, kteří usilují o kontrolu nad přenosovým systémem či operátorem. Původní návrh Komise tuto certifikační pravomoc svěřoval regulační agentuře ACER či Komisi. S tímto postojem se ztotožnil také Evropský parlament. Rada ovšem dala přednost tzv. národní variantě, kdy certifikace bude spočívat v rukou národních regulačních orgánů. Tyto orgány by musely o svých krocích informovat Komisi, která by měla možnost zasáhnout v případě ohrožení energetických dodávek v EU. Tato varianta prošla přes počáteční silný nesouhlas mnoha zemí (především Polska a pobaltských zemí), které ji považují za slabší než původní návrh Komise, resp. Evropského parlamentu. Obávají se především Ruska a jeho využívání dodávek energie jako diplomatické zbraně, proti čemuž Radou navrhovaná opatření nezajišťují dostatečné garance.

2.3. Agentura pro spolupráci energetických regulačních úřadů

V případě návrhu na vznik nadnárodního regulačního orgánu ACER se sporných bodů od počátku objevovalo spíše méně než v ostatních otázkách. Debata se točila především kolem hlasovacích práv členských států. Konečná podoba dává každému členskému státu jeden hlas, bez ohledu na jeho velikost (největší nesouhlas s tímto řešením projevila delegace Německa). Další spor se váže na množství pravomocí, které by měl nový úřad získat. To se týká například již výše zmíněné certifikace.

3. Očekávaný vývoj

Dojednáním společného postoje došlo k ukončení prvního čtení přijímání celého legislativního balíku. Další fází je druhé čtení v Evropském parlamentu. To by mělo dle předpokladů proběhnout ještě během českého předsednictví (plenární zasedání je naplánováno na počátek května 2009).

Současná podoba návrhu nemá jistotu úspěšného průchodu Parlamentem. Již nyní se objevilo mnoho kritických hlasů z řad poslanců. Parlament se například neztotožňuje se zmíněnou benevolentností Rady v otázce unbundlingu a dosud vždy trval na úplném vlastnickém oddělení ve všech zemích. Další spor by mohl přinést odlišný pohled Parlamentu na systém certifikace externích aktérů, kde podporuje sjednocený postup Unie a regulaci na nadnárodní úrovni. Známý je též názor, který tvrdí, že je velkou chybou nezabývat se v rámci liberalizačního balíku ropou. Ta je zastánci tohoto názoru považována za důležitý energetický zdroj, v jehož případě je Evropská unie závislá na dodávkách z externích zdrojů, což vede k nebezpečí politického zneužití této závislosti dodavateli.

Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění Směrnice (ES) č. 54/2003 o společných pravidlech pro vnitřní trh s elektřinou (KOM(2007)528)

Připojené dokumenty: SEK(2007)1179, SEK(2007)1180, SEK(2007)1182

Právní báze: čl. 95 Smlouvy o založení ES revidované Smlouvou z Nice

Procedura: spolurozhodování

Odpovědné generální ředitelství Komise: Energie a doprava

Odpovědný výbor Evropského parlamentu: ITRE (zpravodajka Eluned Morganová, Velká Británie, PES)

Odpovědná formace Rady: TTE

Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění Směrnice (ES) č. 55/2003 o společných pravidlech pro vnitřní trh se zemním plynem (KOM(2007)529)

Připojené dokumenty: SEK(2007)1179, SEK(2007)1180, SEK(2007)1182

Právní báze: čl. 95 Smlouvy o založení ES revidované Smlouvou z Nice

Procedura: spolurozhodování

Odpovědné generální ředitelství Komise: Energie a doprava

Odpovědný výbor Evropského parlamentu: ITRE (zpravodaj Romano Maria La Russa, Itálie, UEN)

Odpovědná formace Rady: TTE

Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se zřizuje Agentura pro spolupráci energetických regulačních orgánů (KOM(2007)530)

Připojené dokumenty: SEK(2007)1179, SEK(2007)1180, SEK(2007)1182

Právní báze: čl. 95 Smlouvy o založení ES revidované Smlouvou z Nice

Procedura: spolurozhodování

Odpovědné generální ředitelství Komise: Energie a doprava

Odpovědný výbor Evropského parlamentu: ITRE (zpravodaj Giles Chichester, Velká Británie , EPP-ED)

Odpovědná formace Rady: TTE

Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení (ES) č. 1228/2003 o podmínkách přístupu do sítě pro přeshraniční obchod s elektřinou (KOM(2007)531)

Připojené dokumenty: SEK(2007)1179, SEK(2007)1180, SEK(2007)1182

Právní báze: čl. 95 Smlouvy o založení ES revidované Smlouvou z Nice

Procedura: spolurozhodování

Odpovědné generální ředitelství Komise: Energie a doprava

Odpovědný výbor Evropského parlamentu: ITRE (zpravodaj Alejo Vidal-Quadras, Španělsko, EPP-ED)

Odpovědná formace Rady: TTE

Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení (ES) č.1775/2005 o podmínkách přístupu k plynárenským přepravním soustavám (KOM(2007)532)

Připojené dokumenty: SEK(2007)1179, SEK(2007)1180, SEK(2007)1182

Právní báze: čl. 95 Smlouvy o založení ES revidované Smlouvou z Nice

Procedura: spolurozhodování

Odpovědné generální ředitelství Komise: Energie a doprava

Odpovědný výbor Evropského parlamentu: ITRE (zpravodaj Atanas Paparizov, Bulharsko, PES)

Odpovědná formace Rady: TTE

Seznam odkazů

Dokumenty

Monitoring legislativního procesu

Další odkazy

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality