Kapitola 14: Energetika

07.05.2008
Podmínky přistoupení České republiky k EU uzavřené na kodaňském summitu EU v prosinci roku 2002, Kapitola 14: Energetika

Pozitivními důsledky vstupu ČR do EU bude v oblasti energetiky především zajištění větší bezpečnosti zásobování energiemi, možnost zařazení vnitřního trhu elektřiny a plynu do celoevropského (v rámci EU) jednotného trhu, což může přinést snížení cen elektřiny a plynu pro konečné spotřebitele, a je garancí dodržování vysokých standardů v ochraně životního prostředí, jaderné bezpečnosti a kvality energetických služeb. Po vstupu ČR do EU by energetická politika měla být zaměřena především na dlouhodobější cíle zajiš?ující v rámci plnohodnotného členství v EU řešení dlouhodobé stability a spolehlivosti energetického hospodářství a posílení konkurenceschopnosti české energetiky.

V jaderné energetice lze počítat se zapojením se do širšího společenství evropských států s jadernými obory a možnost čerpání jejich zkušeností. Součástí Smlouvy o přistoupení ČR k EU je také společné prohlášení Rakouska a ČR o jaderné elektrárně Temelín. V tomto prohlášení, které nepodřizuje závěry melkského procesu jurisdikci Evropského soudního dvora, se obě strany přihlašují k plnění závazků vyplývajících z dohody z Melku.

Otevření trhu s plynem zvýší konkurenceschopnost v plynárenství. V souladu s energetickým zákonem dosáhne Česká republika Unií požadované míry otevření trhu v rozsahu 28% do konce roku 2004. Z prostředků evropských fondů Phare byly financovány některé projekty na zavedení úspornějších zařízení v průmyslu a ve veřejném sektoru. Je možno konstatovat, že sektor plynárenství je na vstup ČR do EU dobře připraven.

Plně liberalizovaný trh s rafinérskými výrobky a kvalita vyráběného sortimentu, který odpovídá současným požadavkům EU, bude největším pozitivním důsledkem našeho vstupu do EU. Nezanedbatelné rovněž bude rozšíření prostoru pro export tuzemských rafinérských produktů.

Přechodná období

Přechodné období pro vytvoření úplných povinných nouzových zásob ropy a ropných produktů do 31.12.2005. Závazný harmonogram postupného narůstání zásob ropy přitom ČR beze zbytku plní. Toto přechodné období bylo s ohledem na finanční náročnost poskytnuto rovněž dalším kandidátským zemím. Evropské komisi je podáváno měsíční hlášení o výši nouzových zásob ropy a ropných produktů.

Druhé přechodné období se týká aplikace směrnice 98/30/ES týkající se liberalizace trhu s plynem do konce roku 2004, kdy v souladu s energetickým zákonem ČR dosáhne Unií požadované míry otevření trhu v rozsahu 28 %.

Shrnutí

V této kapitole Česká republika vyjednala dvě přechodná období:

  • Přechodné období pro vytvoření úplných povinných nouzových zásob ropy a ropných produktů do 31.12.2005. Závazný harmonogram postupného narůstání zásob ropy přitom ČR beze zbytku plní. Toto přechodné období bylo s ohledem na finanční náročnost poskytnuto rovněž dalším kandidátským zemím. Evropské komisi je podáváno měsíční hlášení o výši nouzových zásob ropy a ropných produktů.
  • Přechodné období pro aplikaci směrnice 98/30/ES týkající se liberalizace trhu s plynem do konce roku 2004, kdy v souladu s energetickým zákonem ČR dosáhne Unií požadované míry otevření trhu v rozsahu 28 %.

Z prostředků evropských fondů Phare byly financovány některé projekty na zavedení úspornějších zařízení v průmyslu a ve veřejném sektoru.

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality