Guillame Durand: Rozpočet bude, otázkou je kdy

29.11.2005

Na přípravu rozpočtu EU je podle Guillama Duranda, analytika Evropského politického centra v Bruselu, ještě dost času. Čím později se však státy dohodnou, tím více problémů to způsobí, zejména nováčkům.

Na přípravu rozpočtu Evropské unie pro roky 2007 až 2013 je podle Guillama Duranda, analytika Evropského politického centra v Bruselu, ještě dost času. Čím později se však státy dohodnou, tím více problémů to způsobí, zejména nováčkům. Solidarita s nimi je však přežitek, míní Durand v rozhovoru pro HN.

Britové si jako prioritu svého předsednictví v unii vzali sestavení rozpočtu na roky 2007 – 2013. Žádný návrh však dosud nepředložili. Proč tomu podle vás tak je? Je za tím nějaká strategie?
S ohledem na laxní postup britského předsednictví bych to už neoznačoval za prioritu, ale rozhodně je rozpočet na příští období v jejich agendě. Kdyby to byla skutečně priorita, tak by už návrh ležel na stole a nečekalo se na něj. Jestli je za tím nějaká strategie, je těžké rozhodnout. Často se hovoří o tom, že Britové předloží návrh „ber, nebo nech být“. Nicméně podle posledních informací chtějí nadále v rozpočtu škrtat, což rozhodně nebude vyhovovat novým členům unie.

Podle nejnovějších informací hodlají Britové omezit výdaje maximálně na 1,03 procenta hrubého domácího produktu unie. To je méně, než navrhovalo Lucembursko, a mnohem méně než to, co požadovala komise. Kdo tím utrpí nejvíc?
Hovoří se o škrtání ve strukturálních fondech, když už Britové pochopili, že zemědělskou politiku se jim ochudit nepodaří. Logika věci by napovídala, že se omezí výdaje z těchto fondů pro staré členské země, ale naopak to vypadá, že se budou krátit peníze pro nováčky.
To podle mě není příliš chytré. Už nyní jsou noví členové nespokojení s postupy britského předsednictví a takovýto krok je rozhodně nenadchne.

Nejdou škrty ve strukturálních fondech zejména pro nováčky proti logice unijní solidarity? Respektive není to podvod s ohledem na to, co se novým členům slibovalo před vstupem?
Je třeba říct, že nemůžete ztratit peníze, které jste nikdy neměli. Takže nové země si v zásadě nemohou stěžovat, že o něco přišly.
Co se týče slibů před vstupem: v politice sliby zavazují jen toho, kdo jim věří.
A solidarita? Tam se domnívám, že jde už o staromódní koncept. Nikdo se jej při jednáních v rámci EU nedrží, všichni sledují své národní zájmy. Omezení rozpočtu vyhovuje především čistým přispěvatelům do rozpočtu, jako jsou Nizozemí nebo Švédsko.

Bude muset Británie při jednáních nakonec oželet svou slevu z příspěvků do rozpočtu?
Británie nikdy nedopustí, aby přišla o celou slevu. Nechápu, proč blokovala v červnu lucemburský návrh. Ten jí zaručoval slevu alespoň v té výši jako je nyní, tedy něco okolo pěti miliard eur ročně.
Víc už nemůže chtít, rozhodně ji neudrží celou. Vždyť všechny ostatní včetně nováčků vlastně na tuto slevu doplácejí.

Proč vlastně neprošel kompromisní lucemburský balíček letos v červnu? Například novým zemím rozhodně vyhovoval…
V politických jednáních není nikdy jednoznačná odpověď na otázku proč. Byly v tom prostě nějaké vyjednávací taktiky. Jinak lucemburský kompromis byl rozhodně vyvážený a fér vůči všem členům unie. Na druhou stranu je třeba upozornit, že se tento návrh nedíval dopředu a byl málo ambiciózní. .

Co by to znamenalo, kdyby se státy nedohodly na finanční perspektivě?
Podle mě je velmi malá šance, že se státy nedohodnou, času je do roku 2007 ještě dost. Je ale jasné, že čím později to bude, tím větší problémy to způsobí. Na komisi nyní pracují jen s imaginárními čísly. Tatáž nejistota panuje u jednotlivých států, zejména pak nových členů. Ti se obávají, že nestihnou připravit projekty. Ale finanční perspektiva se vždy dohadovala na poslední chvíli a vždy to všichni zvládli. Není proto důvod se bát. Nicméně čekal bych dohodu spíše na jaře. Tím však neříkám, že prosinec nemůže kompromis přinést.

Zdroj: HN

Sdílet tento příspěvek